Eduskunnan perustuslakivaliokunta antoi tänään lausuntona sote-laista. Valiokunnan mukaan laki on sekä hallintomallin että rahoitusmallin osalta perustuslain vastainen. Lisäksi, valiokunnan puheenjohtajan Johannes Koskisen mukaan sote-uudistuksen tueksi ei ole pystytty osoittamaan nykyistä tai tulevaakaan kustannussäästöä.
Jotta sote-laki nyt voisi mennä läpi tässä eduskunnassa, vaatisi se 5/6 enemmistön asian kiireelliseksi julistamiseksi sekä vielä sen jälkeen 2/3 enemmistön lain hyväksymiseksi. Tällaista enemmistöä ei eduskunnasta löydy. Normaalimenettelyssä laki hyväksyttäisiin yksinkertaisella enemmistöllä lepäämään yli vaalien, jonka jälkeen laki voitaisiin hyväksyä 2/3 enemmistöllä. Tämäkään ei onnistu.
Eikö kaiken sekoilun jälkeen olisi jo aika luovuttaa!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kirjoita tähän mielipiteesi: