Eilisessä valtuuston kokouksessa nähtiin kummia. Toisin kuin ennen, vihreiden kaksi valtuutettua olivat siirtyneet RKPn kylkeen. Henkilövaalit tehtiin suhteellista vaalitapaa käyttäen. Ja kaikki vaalit päättyivät lukemiin 20 (rkp + vihreät) - 15 (kok + sdp + ps). Vaalien tuloksena rkp kaappasi "kaikki" paikat seuraavasti:
Valtuuston puheenjohtaja Veronica REHN-KIVI (rkp)
Valtuuston 1. varapuheenjohtaja Tapani Ala-Reinikka (kok)
Valtuuston 2. varapuheenjohtaja Juha Pesonen (vihreät)
Hallituksen puheenjohtaja Finn BERG (rkp)
Hallituksen varapuheenjohtaja Tiina Rintamäki-Ovaska (kok)
Hallituksen jäsebet:
Stefan Stenberg (rkp)
Lauri Ant-Wuorinen (kok)
Johanna Hammarberg (rkp)
Marianne Kivelä (kok)
Camilla Sederholm (rkp)
Käydyssä keskustelussa erityistä huomiota kiinnitti Finn Bergin puheenvuoro. Hän väitti, että jos jollakin puolueella on valtuustossa enemmistö (kuten meillä: rkp 18, muut 17), niin on normaalia, että puolue ottaa sekä valtuuston että hallituksen puheenjohtopaikat. Tämä väite on kuitenkin täyttä pötyä! Useimmissa tällaisissa kunnissa valtapuolue ei kahmi kaikkia paikkoja, vaan tyypillisesti valtuuston ja hallituksen puheenjohtajat tulevat eri puolueista. Tämä tukee asioiden yhdessä ajamista kaikkien kuntalaisten parhaaksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kirjoita tähän mielipiteesi: