15
vuotta sitten Granin kauppa-keskuksesta tehtiin käyttökelvoton, jo nyt
ränsistyvä visuaalinen fiasko. Siinä jätettiin huomiotta Vitruviuksen kaikki
kolme arkkitehtuurin perussääntöä firmitas, utilitas, venustas - kestävä,
käyttökelpoinen, kaunis. Kaupat eivät avaudu sisätiloihin, ja parkkipaikat ovat
ulkona pakkasessa (vertaa Entresse, Espoon tori etc).
Granin
monopoliruokakauppa Varuboden-Osla teki viime hetken valituksen rakennusluvan
parkkipaikoista. Kauppakeskusta palvelevia parkkipaikkoja on nyt 175 ja
jatkossa 239; 1966 niitä oli 300, ja maassa autoja vain viidennes nykyisestä. Ongelmia
onkin siinä, että (1) kaikki parkkipaikat ovat ulkona (lumisade, liukkaus), (2)
puolet niistä sijaitsee katoilla, (3) ajoramppi katolle on ahdas ja muutoinkin
kelvoton, (4) uudelle katolle menevä silta galleriakäytävän yli vielä
hankaloittaa parkkeerausta, ja lopuksi (5) kattoparkkiin ei tule valtuustonkin
vaatimaa katetta. Kaikki tämä oli kuitenkin tiedossa jo asemakaavan
poikkeuslupaa viime vuonna haettaessa, eikä siihen tullut yhtään valitusta.
Granin
rakennuslautakunta käsitteli asiaa 26.10.2016. Lautakunnan mukaan on
vähintäänkin kyseenalaista onko naapurikiinteistön vuokralaisella ylipäänsä oikeutta
valittaa. Lausunnossaan Helsingin hallinto-oikeudelle lautakunta sanookin, että
valitus
tulee jättää tutkimatta tai että se tulee hylätä aiheettomana. Seuraavasta
löytyy rakennuslautakunnan päätös kokonaisuudessaan.
24.10.2016
Kaupungin johto kävi ”sovintoneuvottelussa” Varuboden-Oslan johtajien Hannu
KROOK (hannu.krook@sok.fi) ja Anne SCHNEIDER kanssa. Kokous ei johtanut sovintoon, vaan päinvastoin
valittaja uhkasi viedä asian Korkeimpaan hallinto-oikeuteen saakka.
Granista Varuboden-Oslan hallintoon kuuluu kaksi henkilöä: Sunabacka Ulf-Johan (hallintoneuvosto) ja Stenberg Stefan (edustajisto). Heiltä odotetaan toimia!
Eilen saapui sähköpostiini TNS Gallupin hätääntynyt kysely S-market Granin asiakkaille. Vaikka kaupan palvelu ja valikoima ovatkin parantuneet entisestä, jouduin kuitenkin antamaan kaikkiin kysymyksiin huonoimman arvosanan seuraavalla perusteella: Kauniaisten monopoliruokakauppa Varuboden-Osla on menettänyt totaalisesti asiakkuutemme valitettuaan rakennusluvasta, joka on/oli tuomassa kaupunkiimme kilpailevan K-kaupan, ja näin estää koko keskustan loppuun rakentamisen.
Aivan käsittämätöntä, että Varuboden tekee valituksen aivan viime tingassa. Osoittaa vain sen, ettei kilpailua sallita Granissa. Samalla Varuboden vastustaa keskustan kehittämistä. Tulemme karttamaan S-Marketin käyttöä, ja teemme ostokset Mankkaan K-kaupassa. Tavallinen järki sanoo, että valitus pitää vetää pois nopeasti.
VastaaPoistaOlavi Filppula
Granista Varuboden-Oslan hallintoon kuuluu kaksi henkilöä: Sunabacka Ulf-Johan (hallintoneuvosto) ja Stenberg Stefan (edustajisto). Heiltä odotetaan toimia!
VastaaPoistaOlen aivan samaa mieltä! Asunut Granissa 5+36 v ja tunnen nämä Granin kauppakuviot. Olin vuosia yrittäjien jäsen, ja nyt rakennettavasta korttelista käytettiin koko ajan Varubodenin korttelin nimeä, ja puhujina NCC ja Varukan ihmiset. Sitten luin Kaunis Granista, että Varuka on tehnyt pitkäaikaisen sopimuksen nykyisen kauppakeskuksen kanssa, eli Varukan korttelista ei enää puhettakaan. Selityksiä on kuultu Varukan taholta, jotka ovat aivan lässynlässyn juttuja. Varuka ei myönnä sitä, että se oli menossa uuteen rakennukseen ja teki lehmänkäännöksen. Pisteeksi i:n päälle tämä valitus. Aivan härskiä. Ja kauniaislaisia kunnalispolitikkoja Varukan luottamuselimissä. Puoluetta en mainitse, mutta varmaan kaikki osaa arvata. Ei näytä hyvältä! Mutta olen aivan varma, että Varuka tekee tällä valituksellaan itselleen karhunpalveluksen. Me Granilaiset emme ole niin tyhmiä, että uskoisimme teidän julkisuudessa antamia selityksiä. Ja kun K-market lopulta avataan, niin lihan väri haalenee ja kinkkujen reunat käpristelevät ylöspäin Varukan lihatiskissä, kun me Granilaiset marssimme joukolla K-kauppaan, jota olemme Varukan takia joutuneet odottamaan vuosia. Näin se vain menee. Erittäin lyhytnäköistä. Vetäkää valitus takaisin, niin voitte vielä pelastaa jotakin. Tosin vahinko lienee tapahtunut, sillä useat tuntemani Granilaiset ovat ilmoittaneet lopettaneensa asioimisen S-market Södrassa ja Norrassa.
VastaaPoista