Jatkossa Suomen julkinen hallinto järjestetään kolmella tasolla, jotka ovat valtio, itsehallintoalue ja kunta. Perustuslaki (yllättävästi) sallinee radikaalin uudistuksen.
Valtio:
Vaaleilla eduskunta; valtioneuvosto; verotus.
Itsehallintoalue:
Muodostetaan nykyisen maakuntajaon pohjalta; tämänpäiväisessä tiedotustilaisuudessa min Juha REHULA sanoi, ettei mitään valmiita karttoja ole vielä olemassa. Vaaleilla (maakunta)valtuusto;(maakunta)hallitus. Tänne siirtyvät sote- ym tehtävät lähes 190 eri vastuuviranomaiselta ml pelastustoimen ja maakuntien liittojen tehtävät sekä ELY-keskusten alueellisen kehittämisen tehtävät ja lisäksi mahdollisesti ympäristöterveyden-huolto. Voimaan 01.01.2019, vaalit jo aikaisemmin. Jatkossa maakuntavero?
Kunta:
Vaaleilla kunnanvaltuusto; kunnanhallitus; verotus.
Keväällä 2016 hallitus lähettää lausunnolle kolme perustavaa laatua olevaa lakiesitystä:
- Itsehallintoaluelaki
- Soten järjestämislaki
- Valinnanvapauslainsäädäntö. Sen myötä sote-palveluiden käyttäjä voi itse valita palveluiden julkisen, yksityisen tai kolmannen sektorin tuottajan. Valinnanvapaus on jatkossa pääsääntö perustasolla ja soveltuvin osin käytössä erikoistason sote-palveluissa.
PS: Demarit itkee, mutta kepun puoluesihteeri Timo Laaninen sanoo, että "Ståhlbergin perustuslain mahdollistama maakunnallinen itsehallinto toteutuu, eihän siinä mennyt sataakaan vuotta."

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kirjoita tähän mielipiteesi: