Sosiaali- ja terveysministeriön - STM vetämä kuuden asiantuntijan työryhmä (metropolijaosto) esitti 08.11.2013 näkemyksensä metropolialueen sote-asioiden järjestämisestä. Jaosto esittää kolme vaihtoehtoa, joista suosittelee sote-asioiden siirtämistä metropolihallinnolle, kokonaan pois kunnilta:
Vaihtoehto 1. Ylikunnallinen järjestämisvastuu: Sote-asiat siirretään kokonaisuudessaan tulevan metropolihallinnon hoitoon.
Vaihtoehto 2. Kunta/sotealuekohtainen järjestämisvastuu: Koko järjestämisvastuu suurella kunnalla (Helsinki, Vantaa) tai sote-alueella (Espoo +3, Kuumakunnat 8).
Vaihtoehto 3. Useamman kunnan yhtenäinen erityispalveluiden järjestämisvastuu: Muutos nykytilaan kaikkein vähäisin; perustason palvelut ja monikanavainen rahoitus jäisivät lähtökohtaisesti ennalleen. (Raportissa erityispalveluilla tarkoitetaan nykyisen lainsäädännön mukaisia kehitysvammaisten erityispalveluita, vaativaa ja erityisen vaativaa erikoissairaanhoitoa sekä erityisen vaativia sosiaalipalveluita.)
Kaikissa vaihtoehdoissa Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri - HUS säilyisi ~ennallaan. Tätä kannattavat myös sen kaikki 24 jäsenkuntaa. Koko raportti löytyy tästä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kirjoita tähän mielipiteesi: