28.1.2022

KOKOOMUS VOITTI MAAKUNTAVAALIT

23.01.2022 pidetyt maakuntavaalit (oikeasti hyvinvointialuevaalit, häpeillen aluevaalit) tuottivat odotetun tuloksen: Kokoomus oli suurin koko maassa (21.6%) ja varsinkin Länsi-Uudellamaalla (32.6%). Kepu teki yllättävän hyvän tuloksen, kun taas vihreät ja persut menettivät paljon kannatustaan.

Länsi-Uusimaalla kokoomus sai kaksinkertaisen määrän valtuutettuja seuraavaan eli demareihin verrattuna. 79 valtuustopaikkaa jakautuvat seuraavan asetelman mukaisesti

Puolue

Valtuusto-paikat

Valt.paikkojen osuus

KOK

27

34.2 %

SDP

13

16.5 %

RKP

12

15:2 %

VIHR

10

12.7 %

PS

6

7.6 %

VAS

4

5.1 %

KESK

3

3.8%

KD

2

2.5 %

LIIK

1

1.3 %

VKK

1

1.3 %

  Total

79

100.0 %

 Valtuustopaikoista Espoo vei ylivoimaisen osuuden eli lähes 60 %. Samalla se muodostaa yksinään valtuuston enemmistön, ja voi päättää maakunnan asioista haluamallaan tavalla.


Kunta

Valtuusto-paikat

Valt.paikkojen osuus

Espoo

47

59.5 %

Kirkkonummi

8

10.1 %

Lohja

8

10.1 %

Vihti

6

7.6 %

Raasepori

5

6.3 %

Kauniainen

2

2.5 %

Inkoo

1

1.3 %

Karkkila

1

1.3 %

Hanko

1

1.3 %

Siuntio

0

0.0 %

  Total

79

100.0 %

 

Granista onnistuimme saamaan läpi asukaslukuamme vastaavasti kaksi ehdokasta: rkpn Veronica REHN-KIVI 3,026 ääntä (Granista 1,526) ja kokoomuksen Satu MOLLGREN 571 ääntä (Granista 365). 
Granin kokoomus riskeerasi paikan asettamalla turhan monta ehdokasta, jolloin äänet jakautuivat. Niinpä Mollgren olikin kokoomuksen viimeinen läpi mennyt ehdokas. Varapaikalle päässyt Tapani Ala-Reinikka sai 457 ääntä ja Granissa 386 ääntä, eli enemmän kuin Mollgren.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kirjoita tähän mielipiteesi: