Viime viikolla hallitus
pääsi yhteisymmärrykseen sote-uudistuksen valinnanvapaudesta. Yksityiskohdista
kuitenkin riitti neuvoteltavaa, ja lopulliseen hallistuksen esitykseen
päädyttiin19.10.2017. Seuraavassa yhteenveto:
- Asiakas = potilas voi valita sote-palveluiden tuottajan eli sote-keskuksensa 2021 alusta.
- Asiakas sitoutuu sote-keskukseensa puoleksi vuodeksi kerrallaan.
- Asiakas voi saada maakunnalta asiakasseteleitä, jolloin hän voi valita myös haluamansa sairaalan useiden erilaisten erikoissairaanhoidon tarpeisiin kuten kaihi- ja lonkkaleikkaus.
- Palveluita tarjoavat sote-keskukset voivat olla maakunnan, yksityisen tai kolmannen sektorin omistamia.
- Sote voimaan viivästettynä 2020 alusta. Hallituksen esitys lähti lausunnolle ð vielä joitakin tarkennuksia.
- Olennaista hyvää on se, että lääkärijonot terveyskeskuksiin loppuvat! Niin myös Granissa nykyisin yli kuukauden jonot.
- Olennaista hyvää on se, että maksut ovat kaikissa sote-keskuksissa samat, eli köyhäkin saa ykstyislääkärin palveluksia.
- Merkittävää pahaa on se, että Granin terveyskeskus tulee lakkaamaan ellei sitä ulkoisteta kiireesti (valtuustoaloitteestani johtuen tullee valtuuston päätettäväksi ennen joulua).
- Hesari näyttää ottaneen tehtäväkseen soteen liittyen myrkyttää kepun ja kokoomuksen välit hallituksessa.
- Ylen sote-uutistoimittaja löytää valinnan vapaudesta vielä senkin vian, että asiakas ei voi valita lääkäriä vaan vain sote-keskuksen. Oikeasti lääkärin valinnanvapaudesta ei ole ollut kysymyskään. Toisaalta: Seitsemän vuoden asumiskokemukseni Belgiasta kertoo, että sikäläisen hyvän julkisen sos-turvan mukaisesti perheelläni oli vapaasti valitsemani pysyvä perhelääkäri.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kirjoita tähän mielipiteesi: