VM julkisti 04.02.2014 lopullisen ehdotuksensa valtionosuusjärjestelmän uudistamiseksi (katso myös kirjoitukseni 12.12.2013). Pääkaupunkiseudun sekä Granin kuntaselvitysalueen kunnissa valtionosuuksien määrät muuttuisivat seuraavasti:
Kunta
|
Muutos
|
Helsinki
|
+14 %
|
Espoo
|
+18 %
|
Vantaa
|
+20 %
|
Kauniainen
|
-193 %
|
Kirkkonummi
|
+1 %
|
Vihti
|
-6 %
|
Kauniainen on ainoa kunta koko maassa, jossa valtionosuudet jäävät miinukselle, eli kaupunki joutuu maksamaan vuodessa 684,000 EUR valtiolle. Lain pitäisi tulla voimaan ensi vuoden alusta viiden vuoden siirtymäkaudella. Kuntien lausuntoja odotetaan 04.04.2014 mennessä. Koko aineisto löytyy osoitteesta http://www.vm.fi/vm/fi/01_etusivu/.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kirjoita tähän mielipiteesi: