16.5.2017

Terveyspalveluiden ulkoistaminen - Historia

Tässä lyhyt yhteenveto tapahtuneesta:

 13.10.2014 Kokoomuksen valtuustoaloite, jonka mukaan ”Kauniaisten kaupunki selvittää mahdollisuutta järjestää ja tuottaa Kauniaisten sosiaali- ja terveyspalvelut ulkopuolisen järjestäjän ja tuottajan kanssa tehtävällä sopimuksella”.

15.12.2014 Valtuusto päätti teettää selvityksen.

16.03.2015 Virkamiesten hätäisesti ja vastahakoisesti tekemän selvityksen jälkeen kaupunginhallitus esitti 0-tulosta ja selvittämisen lopettamista. Valtuuston kokouksessa tein kuitenkin seuraavan vastaehdotuksen: "Kunnanhallituksen ehdotus päätökseksi perustuu suurelta osin siihen, että hallituksen esitys eduskunnalle laiksi sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä olisi tullut hyväksytyksi ja voimaan. Kun tämä lakiesitys kuitenkin nyt on rauennut, tulisi kilpailutuksen vaihtoehdot ja vaikutukset selvittää perusteellisesti uudelleen ilman lain asettamia määräaikoja. Tästä syystä ehdotan asian palauttamista kaupunginhallitukselle jatkokäsittelyä varten."

Ehdotukseni hyväksyttiin äänin 18-17. Sen puolesta äänestivät kok+kd=13, vihreät=2, persu=1 ja rkp=2. Demarien Laurila jätti päätökseen eriävän mielipiteensä.

13.02.2017 Tein valtuustoaloitteen, jonka mukaan Granin terveyspalvelut on ulkoistettava heti. Maakunta- ja sote-uudistuksen myötä vuoden 2019 alusta meillä ei enää ole omaa terveyskeskusta. Ja vaarana on terveyspalveluiden loppuminen kokonaan; kuntarajoilla ei ole enää merkitystä. Niinpä terveyspalvelut pitäisi ulkoistaa heti. Ulkoistaminen tarkoittaa nykyisten terveyspalveluiden yhtiöittämistä ja kilpailutusta yksityisten ja järjestöjen tarjoamien palveluiden kanssa. Parhaan palvelun ja hinnan tarjoaja voittakoon. Näin voimme taata hyvät paikalliset palvelut 10 vuodeksi ilman maakunnan irtisanomisoikeutta (katso http://www.prograni.fi/2017/02/terveyspalvelut-ulkoistettava-heti.html). Viitteen mukaisesti ”Sanotuilla perusteilla ehdotan, että Kauniaisten terveyspalvelut ulkoistetaan heti!”

15.02.2017 Kävin neuvottelun kaupunginjohtaja Masarin kanssa asiasta. Tässä keskustelussa sovittiin, että ulkoistamisesta tehdään konsulttiselvitys Porvoossa juuri suoritetun vastaavan selvityksen mukaisesti, mahdollisesti samalla konsultilla.

13.03.2017 Valtuusto päätti edellä sanottuun viitaten selvityttää terveyspalveluiden ulkoistamis- ja yhtiöittämisvaihtoehtoja ulkopuolisen asiantuntijakonsultin toimesta. Kaupunginjohtaja toi esiin viisi eri vaihtoehtoa, kommenttini kursiivilla:
  • Jatketaan kuten nyt - menetämme lopulta kaikki paikalliset palvelut
  • Palvelut yhtiöitetään - helpottaa asioiden hoitamista, mutta ei pelasta palveluita
  • Osittainen ulkoistaminen - hyvä vaihtoehto = kuten esittämäni terveyspalvelut
  • Kokonaan ulkoistaminen - koko soten ulkoistaminen ei ole mahdollista "kieltolaista" johtuen (katso http://www.prograni.fi/2017/02/granin-terveyspalvelut-ulkoistettava.html)
  • Yhteisyritys yksityisen terveyspalvelutuottajan kanssa - hyvä vaihtoehto =  minun ehdotukseni
15.05.2017 Kuullaan konsulttiselvitys asiasta. Tästä erillinen postaus soon.

Miten käy ulkoistetun terveyspalvelun kun sote astuu voimaan 2019?

Noin 20 kuntaa tai kuntayhtymää on sopinut sote-palveluiden kokonaisulkoistamisesta ja saman verran osittaisesta ulkoistamisesta. Parhaillaan eduskunnan käsittelyssä olevat lait maakuntien ja sote-hallinnon järjestämisestä  (1003 sivua) sekä viikko sitten annettu hallituksen esitys valinnanvapaudesta (318 sivua) liittyvine lisäselvityksineen antavat tähän vastauksen.

Valinnanvapauslain 95 § mukaan ”Palvelun tuottaja, jolla on maakunnalle siirtyvä kunnan tai kuntayhtymän kanssa tehty sopimus suoran valinnan palvelujen tuottamisesta, voidaan hyväksyä tässä laissa tarkoitetuksi palvelun tuottajaksi sopimuksen voimassaoloaikana.” Ja Granin tapaus: ”Jos maakunnalle siirtyneen sopimuksen mukaiset palvelut käsittävät vain osan palveluista, on palvelun tuottajan sitouduttava vastaamaan muista palveluista maakunnan kanssa tehtävässä sopimuksessa, jossa sovitaan samalla palvelun tuottajan saamista korvausperusteista.” Ja vielä ”Sopimuksen voimassaolo ei rajoita asiakkaiden oikeutta valita palvelun tuottaja tämän lain mukaisesti. Jos asiakas on valinnut toisen palvelun tuottajan, 1 ja 2 momentissa tarkoitetun palvelun tuottajan saamaa korvausta pienennetään vastaavasti.”

Keskustelu Mänttä-Vilppulan kokemuksista ja käsityksistä 15.05.2017:

Pirkanmaalla kaksi tapausta: Mänttä-Vilppula+Juupajoki, Parkano+Kihniö. Molemmilla täyden palvelun sote-keskus valmiina! Sopimuksissa määritelty selkeästi ja ladullisesti palvelujen kuvaus, toimipisteet ja ja hinnat.
  • Ministeriön kuultavana 2 viikkoa sitten.
  • Tilaajaksi muuttuu maakunta.
  • Maakunta ei voi irtisanoa sopimusta eikä supistaa niiden antamia palveluita.
  • Järjestämislaki vaatimassa kunnan omistuksen vähentämistä niin, että se on <20%. Mänttä-Vilppula suunnittelee myyvänsä osakkeitaan Pihlajalinnalle 49% => 19.5% annetun määräajan kuluessa.

1 kommentti:

  1. This site was... how do I say it? Relevant!! Finally I've found something which helped me. Thank you! aol.com mail login

    VastaaPoista

Kirjoita tähän mielipiteesi: