19.8.2015

Granin oma liikennelaskenta: Ersintien liikenne on 10-kertaistunut!

Huolimatta valituksista ja kuntalaisaloitteesta Granin kaupunginhallitus teki 05.10.2011 päätöksen läpikulkutien avaamisesta Ymmerstan Ullanmäestä Kauniaisten keskustaan reittiä Ristihaantientie-Ersintie-Yhtiöntie-Kirkkotie.  Hallitus uskoi virkamiesten tarjoamaan virheelliseen ennusteeseen, jonka mukaan liikenne Ersintiellä avaamisen jälkeen olisi vain 95 ajoneuvoa vuorokaudessa (kvl) eli 105 ajoneuvoa arkivuoro-kaudessa (kavl). Näin tapahtui, vaikka käyttämänsä konsultin A-Insinöörit Oyn korjatun raportin mukaan liikennemäärät olivat suuremmat.
 
Tein asiasta useita perusteellisia selvityksiä, jotka toimitin mm hallituksen jäsenille. Minun ennusteeni mukaan liikennemäärä nousisi yli 10-kertaiseksi. Näiden seurauksena hallitus sentään linjasi, että Lisäksi KH päätti kehottaa yhdyskuntatointa seuraamaan liikennemäärien kehitystä ja tarvittaessa ryhtymään läpiajoliikennettä ohjaaviin tarpeellisiin toimenpiteisiin.”

Sanottuun päätökseen viitaten taloyhtiöni teki asiasta 21.05.2015 kaupungille hyvin perustellun selvityspyynnön perustuen Espoon kaupunkisuunnittelukeskuksen tekemään liikennelaskentaan Ersintiellä lokakuussa 2014. Kysyimme:

1.    Miten yhdyskuntatoimi on seurannut liikennemäärien kehitystä Ersintiellä?
2.    Mihin toimenpiteisiin yhdyskuntatoimi on ryhtynyt tai aikoo ryhtyä liikennemäärän noustua Ersintiellä 10-kertaiseksi käytettyyn ennusteeseen verrattuna?
Kaupungin kuntatekniikan 10.08.2015 antaman vastineen mukaan kaupunki vihdoin teki Ersintiellä liikennelaskennan kesäkuussa 2015. Vastineen mukaan tämän "laskennan tulokseksi saatiin Ersintien liikennemääräksi 1200 kavl, n.1100 kvl." Eli toteutunut liikennemäärä on reilusti yli 10-kertainen hallituksen käyttämään ennusteeseen verrattuna (1100/95=11.6). Tätä eroa kaupunki ei pidä suurena, eikä mitään toimenpiteitä luvata.
 
Tästä löytyvät selvityspyyntö sekä kaupungin vastine ja siihen tänään lähettämäni vastaselitys.

Kun Koivuhovi rakennetaan ja Freedom Fund Areenan laajennus toteutuu (kaavamuutos vireillä), tulee Ersintien liikenne vielä lisääntymään usealla sadalla ajoneuvolla vuorokaudessa.

5 kommenttia:

  1. Vastineessa ja muualla puhuttiin hidasteista. Ovat kuulemma samanlaisia Espoossa ja Kauniaisissa.

    No eivät kyllä ole. Niin ettei mikään ihme, että päätöksetkin ovat pielessä, kun todellisuutta ei tunneta.

    VastaaPoista
  2. Tarkoitin sitä, että Ersintien hidasteet ovat samanlaisia kuin Espoon Ersin- ja Ristihaantiellä olevat hidasteet. Sinänsä Tiehallinnon listasta löytyy 20 erilaista hidastetta ajoradalle ja kolme suojatielle.

    VastaaPoista
  3. Blogikirjoituksesi – samoin kuin Kaunis Granin tuore kirjoituksesi – keskittyy melko yksipuolisesti lähinnä taivastelemaan toteutuneiden ja ennustettujen liikennemäärien eroa.

    Tekstisi rivien välistä paistaa hiukan turhankin ilmeisenä se, että Ersintien varrella asuvien mielestä koko tieyhteyttä ei olisi pitänyt alun alkaenkaan avata. Ja kun tieyhteys vastuksestanne huolimatta avattiin , käytetään nyt mahdollisimman paljon energiaa siihen, että kitistään kaikin mahdollisin keinoin siitä, miten yhteys lopulta toteutettiin.

    Perimmäinen motiivi koko debattiin on kovin inhimillinen. Kukapa vapaaehtoisesti ottaisi kotinsa edustalle voimakkaasti kasvaneen liikennemäärän? Ei kukaan. Ersintien asukkaille asia ei kuitenkaan pitäisi tulla minään yllätyksenä, sillä jo vuosikymmeniä oli tiedossa, että tilanne tulee jossain vaiheessa muuttumaan. Tämähän oli selvää jo 1970-luvulla, kun mm. Ersintie oli kahdessa eri osassa (nyk. Borgintie oli aiemmin myös Ersintie).

    Liikennemäärän tämän hetkistä määrää arvioitaessa on rehellisyyden nimissä otettava huomioon Turunväylällä meneillään oleva siltaremontti. Se hidastaa moottoritien liikennettä melkoisen pahasti, ja tietty osa ruuhkista purkautuu myös Ersintien/Ristihaantien kautta. Pienen lisän liikennemäärään lisääntymiseen toi myös uuden taloyhtiön valmistuminen Ristihaantien varrelle.

    Itse asumme perheemme kanssa Ristihaantiellä, ja meille tieyhteyden avaaminen oli aikanaan kaksipiippuinen asia: toisaalta liikennemäärä kasvoi, mutta toisaalta pääsemme nyt helpommin Kauniaisten keskustan palveluiden ääreen.

    Tässä piilee seikka, joka on koko keskustelussa valitettavasti unohtunut: täältä päin tulee merkittävä tulonlähde Kauniaisten keskustan yrittäjille. Kauniaisten keskusta on melkoisen alikehittynyt siihen nähden, että ympärillä asuu maan ostovoimaisin väestö. Esimerkiksi molemmat ruokakaupat ovat suorastaan aneemisia. Tähän vaikuttaa epäterveen kilpailuasetelman lisäksi myös hankala saavutettavuus.

    Esimerkiksi oma perheemme käyttäisi merkittävästi vähemmän Kauniaisten keskustan palveluita, ellei Ersintien tieyhteyttä olisi. Uskallan väittää, että jos tieyhteyden avaamisen järkevyyttä kysyttäisiin Kauniaisten keskustan yrittäjiltä, olisi melko selvää, että heillä olisi sangen myönteinen suhtautuminen asiaan. Tällaista kyselyä ei kuitenkaan ole missään asiaan liittyvässä keskustelussa tai uutisoinnissa tehty. Se on toki ymmärrettävää: yrittäjän rehellinen mielipide kun saattaisi tässä kohtaa suututtaa osan asiakkaista, ja näin ollen se rehellinen mielipide jätettäisiin helposti sanomatta.

    Joka tapauksessa: on helppo olla samaa mieltä siitä, että tieyhteyden toteutus on nimenomaan Kauniaisten puolella suorastaan ala-arvoinen. Ja risteysmutka Yhtiöntielle on täysi vitsi.

    On edelleen helppo olla samaa mieltä siitä, että liikennemäärät (Turunväylän siltaremontin jälkeenkin) keskimäärin lienevät kasvamaan päin: Freedom Fund areenan suosio + mahdollinen laajennus sekä Koivuhovin rakentaminen edesauttavat asiaa melkoisesti.

    Tieyhteys Ristihaantieltä Kauniaisten keskustaan on tuonut erittäin paljon hyvää tullessaan, mutta haittavaikutuksiltakaan ei olla vältytty. Niinpä olisikin kovin virkistävää ja rakentavaa, jos voisit tuoda jotain uutta konkretiaa keskusteluun. Ennen kaikkea vastauksen kysymykseen: mitä asialle pitäisi nyt tehdä?

    Valittaminen ja mariseminen on kovin helppoa, mutta se ei oikeasti edistä mitään. Rakentavat ehdotukset veisivät asioita eteenpäin.

    Maailma, yhteiskunta ja yhdyskuntarakenteet kehittyvät ja muuttuvat. Ersintie ja Kauniainen eivät ole mitenkään irrallaan tästä tosiseikasta.

    Hyvässä naapurihengessä,
    Heikki Veijola, Ristihaantie, Espoo

    VastaaPoista
  4. Edelliselle kirjoittajalle voi sanoa yhtä lailla saman, mitä hän kirjoittaa yksipuolisuudesta blogikirjoittajalle. Kyllä asiaa pitää voida kritisoida, varsinkin jos päättäjät sanovat/kertovat jotain, joka ei ole lähelläkään totuutta. Tien aukaiseminen on ollut asemakaavassa 1990-luvun lopulta saakka, mutta faktat pitää kertoa niinkuin ne ovat eikä vääristellä (sanon näin, koska muutenhan on kysymys ammattitaidottomuudesta) vähäisemmiksi.
    Negatiiviset asiat pitää sanoa myös eikä vaan hehkuteta positiivisia asioita. Ja minun vaakakupissa koululaisten turvallisuus ajaa ohi rahan vallan. Läpikulkutien olisi voinut rakentaa radan varteen eikä koulun ohi = rakentava esitys turvallisuuden säilyttämiseksi, jolla ei ollut "voimaa".
    Mutta se siitä - tie on siinä missä se on.

    Ihmettelen mikä on se tarkoitus ollut Ersintiellä, että siinä ei ole minkäänlaista järkevää kivetysreunaa radan puolella ajouraa. Kaikki suomalaiset tietävät, että täällä on pakkasta, vettä, tuulta, kuraa jne... Ja samalla tulee ihmetys tien viereen hakatusta 10 m:n levyisestä niittyalueesta, että mikä sen funktio on. Näyttäytyy minulle ainakin täysin keskeneräisesltä ja vuodesta 2011 on jo jonkin verran aikaa.

    Automäärät tulevat kasvamaan paljon senkin perusteella, että Kauniainen ja halli haluavat kaataa metsää Paul Olssonin puistosta autojen parkkipaikkaa varten. Eli asemakaavamuutosta haetaan MYÖS autoja varten - ei pelkästään hallia varten. Toivottavasti metsän kaataminen puistoalueelta ei mene läpi (halli ok).

    Espoon kaupunki kysyi Ristihaantieltä (ainakin meidän taloyhtiöltä)mielipiteitä asemakaavamuutokseen, jota suunnitellaan hallin alueelle. Toivottavasti alueella asuvat ihmiset (joihin asia vaikuttaa eniten) ovat sanoneet mielipiteensä asiaan (määräaika meni jo) ja toivottavasti ne otetaan huomioon päätöksenteossa OIKEASTI.

    Hyvässä naapurihengessä
    Erkki Inkinen, Ristihaantie, Espoo

    VastaaPoista
  5. Ersintien avaaminen oli Granin hallituksessa jo yli 10 vuotta sitten, ja silloin se hylättiin, koska ennustettu liikennemäärä oli 1100 kvl. Silloin ajateltiin, että yhteys rakennettaisiin kaavan mukaisesti Ulanmäentieltä radan vartta Kauniaistentielle. Päätös Ersintien avaamisesta 2011 syntyi kun virkamies Marianna HARJU tietoisesti syötti päätöksentekijöille virheellisiä tietoja. Kunniaa ei saa käyttämänsä konsulttikaan A-Insinöörit Oy, joka joutui korjaamaan alkuperäisen raporttinsa täysin väärin lasketut liikennemäärät (minä osoitin heille virheensä).

    Olen esittänyt parannuksia jo kadun suunnittelun ja rakentamisen aikana, turhaan. Katu olisi pitänyt rakentaa samanlaisena kuin jatko Ersintie Espoon puolella. Rakentamisen jälkeen olen esittänyt reunakiveä radan puolelle sekä kelvottoman Ersintie-Yhtiöntie -kulman korjaamista, turhaan.

    Ennustan, että muutaman vuoden sisällä Granin Ersintie tullaan rakentamaan kokonaan uudelleen. Vai suljetaanko se läpiajoliikenteeltä, kuten eräs Yhtiöntien taloyhtiö muistuksessaan 2010 ehdotti?

    VastaaPoista

Kirjoita tähän mielipiteesi: