5.2.2014

Poistetaanko suojatiet?

Destian Jari Hurskainen esitti suojateiden karsimista Hesarissa 26 Aug 2013: Suojateiden vähentyessä autoilijoilla olisi pienempi kynnys noudattaa suojatiesääntöjä. Hänen mielestään pitäisi sen sijaan tehdä kadunylityspaikkoja, joissa jalankulkija on väistämisvelvollinen. Ja merkintä olisi viistetty reunakivi (näkyy varmaan talvellakin).
Oikeasti, kaikki kadut jo nytkin ovat koko pituudeltaan kadunylityspaikkoja, joissa jalankulkija on väistämisvelvollinen.

Nyt liikenneministeri Merja KYLLÖNEN on hurahtanut samaan soopaan, ja ehdottaa lisäksi jalankulkijoiden pukemista turvaliiveihin! Taloussanomien 31 Jan 2014 mukaan ministeri perustelee asiaa sillä, että liikennekuolemista peräti kolmannes tapahtuu suojatiellä. Tämä on totaalista pötyä. Viimeisen kolmen vuoden aikana liikenteessä on kuollut keskimäärin 260 ihmistä, näistä  34 (13%) on jalankulkijoita; näistä 38% kuoli auton yliajamana suojatiellä.

Jos suojateitä vähennetään, lastenrattaita työntävät ja rollaattorin avulla liikkuvat eivät pääse kadun yli koskaan. Kun suojatiet vähennetään nollaan, niin silloin ei enää kukaan jää suojatiellä auton alle!
Mieleen palaa neuvostoajan Moskova, jossa ei ollut suojateitä, mutta valtion johtajille omat kaistat, joilla kuskit kilpailivat siitä, kuinka monta kaatoa tällä viikolla.

2 kommenttia:

  1. Kyllönen sanoo vielä: "”On paljonkin paikkoja, joissa saattaa olla suojateitä 50 tai 100 metrin välein. Kaupunkipaikoissa saattaa olla niinkin, että vilkasliikenteisillä kaduilla on valo-ohjattu suojatie ja alle 100 metrin päässä toinen valo-ohjaamaton, jonka turvallisuutta ei voida mitenkään varmistaa."

    Näitä loukkuja on varsinkin ratikkapysäkkien kohdalla, mutta myös tavallisissa risteyksissä, esim Mannerheimintie, Pitäjänmäentie. Syyllinen on jalankulkijoista piittaamaton liikennesuunnittelu.

    VastaaPoista
  2. 05 Apr 2014 poistettiin liikenneministeri Kyllönen hallituksesta. Hyvä niin.

    VastaaPoista

Kirjoita tähän mielipiteesi: