28.9.2012

Turvallista liikkumista

Kauniainen on varsin liikenneturvallinen kaupunki kuten seuraavasta Suurhelsingin vertailutaulukosta voi nähdä.

Kunta
Autoja per 1,000 asukasta
Liikenneonnettomuudet 2011  per 100,000 asukasta
Loukkaan-tuneet
Kuolleet
Kuolleet jalankulkijat
Kuolleet pyöräilijät
Helsinki
450
101.7
1.3
1.0
0.2
Espoo
510
80.7
2.4
0.4
0
Vantaa
560
106.3
2.1
0.8
0
Kauniainen
470
22.7
0
0
0

Uutta läpiajotietä parhaillaan rakennetaan Ristihaantien-Ersintien-Yhtiöntien-Kirkkotien kautta Espoosta Kauniaisiin. Tämä lisää olennaisesti sekä läpikulkuliikennettä että kevyttä liikennettä. Tein kuntalaisaloitteen jalankulkijoiden, pyöräilijöitten ja muun kevyen liikenteen turvallisuuden parantamiseksi tiellä (katso alempana). Kokouksessaan 25.09.2012 yhdyskuntalautakunta hyväksyi aloitteeni. Sen mukaisesti Ersintien päähän tulevalla suojatiellä autoilijoiden tulee väistää jalankulkijoiden lisäksi myös pyöräilijöitä. Lisäksi Kirkkotielle tulee uusi suojatie, joka vihdoin mahdollistaa hyvän kulkuyhteyden Thurmanin puistoon. 
Viime aikoina Kauniaisissa yhä useamman kadun jalkakäytävällä sallitaan myös pyöräily. Tämä parantaa pyöräilijöiden turvallisuutta, he pääsevät pois autojen seasta. Samalla se kuitenkin johtaa jalankulkijoiden kärsimiseen. Tavallisella jalkakäytävällä pyörätien erottaminen ei ole mahdollista, ja vastakkaisiin suuntiin kulkeva liikenne lisää ongelmia. Kun 90-luvulla kumottiin hyvä oikeanpuoleinen liikenne kevyen liikenteen väylillä, ollaan nyt tilanteessa, jossa jalankulkijat, lastenrattaat ja rollaattorit joutuvat liikkumaan sikin sokin pyöräilijöiden seassa.

Mielestäni yleinen pyörälläajo jalkakäytävällä tulisi sallia vain tarkkaan harkituissa erikoistapauksissa.

Typerästä lainsäädännöstä johtuu vielä se, että jos jalkakäytävälla saa ajaa pyörällä, jokaisen pyöräilijän pitää sillä myös ajaa; kovaa vauhtia ajavat pyöräilijätkään eivät silloin saa enää ajaa ajoradalla.

2 kommenttia:

  1. Turvallista liikumista JO, mutta !!!!
    Kauniaisten keskustan ulkopuolella jalankulkijat, pyöräilijät ja autoilijat liikuvat samalla aluella kun ei ole jalkakäytäviä. Ja kaunistaen tiet ovat kapeita eikä näissä ole pengertä juuri lainkaan. Esimerkkinä voin mainita mm. Heikelintien ja varsinkin Pohjoisen Heikelintien sekä Lindstetintien, nämä ovat suoraan sanottuna vaarallisia jalankulkijoille, varsinkin syksyllä ja talvella. Lindstetin tielle tehtiin jokin vuosi siten hidasteet jotka tekevät ajoväylän kapeaksi, ei näissä auto väistä vaan jalankulkija joutuu hyppämään sivuun. Mielestäni turhia ei toimivia hidasteitta, jalkakäyttävä olisi oikea ratkaisu
    Terveisin
    Stefan Kraatz
    Olen sekä jalankulkija että autoilija (autoharrastaja)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tottahan on, että Granissa on monenlaisia katuja omine ongelmineen. Meidän Ersintie oli idyllinen päättyvä katu ilman jalkakäytävää, ja kaikki olivat tyytyväisiä. Nyt on hieno uusi läpiajotie jalkakäytävällä ja olennaisesti kasvaneella liikenteellä.
      Granissa (ja Espoossakin?) näyttää olevan nyt trendinä muuttaa jalkakäytävät yhteisiksi pyöräilijöille ja jalankulkijoille. Tätä pidän kyseenalaisena ratkaisuna.
      Mutta kevyen liikenteen turvallisuus is a must. Jos vastakkain pitäisi asettaa pyöräilijät ja jalankulkijat (ml lapsirattaat, rollaattorit etc) niin minä olen jalankulkijoiden puolella.

      Poista

Kirjoita tähän mielipiteesi: