Kauniainen on varsin liikenneturvallinen kaupunki kuten seuraavasta Suurhelsingin vertailutaulukosta voi nähdä.
Kunta
|
Autoja per 1,000 asukasta
|
Liikenneonnettomuudet 2011 per 100,000 asukasta
| |||
Loukkaan-tuneet
|
Kuolleet
|
Kuolleet jalankulkijat
|
Kuolleet pyöräilijät
| ||
Helsinki
|
450
|
101.7
|
1.3
|
1.0
|
0.2
|
Espoo
|
510
|
80.7
|
2.4
|
0.4
|
0
|
Vantaa
|
560
|
106.3
|
2.1
|
0.8
|
0
|
Kauniainen
|
470
|
22.7
|
0
|
0
|
0
|
Viime aikoina Kauniaisissa yhä useamman kadun jalkakäytävällä sallitaan myös pyöräily. Tämä parantaa pyöräilijöiden turvallisuutta, he pääsevät pois autojen seasta. Samalla se kuitenkin johtaa jalankulkijoiden kärsimiseen. Tavallisella jalkakäytävällä pyörätien erottaminen ei ole mahdollista, ja vastakkaisiin suuntiin kulkeva liikenne lisää ongelmia. Kun 90-luvulla kumottiin hyvä oikeanpuoleinen liikenne kevyen liikenteen väylillä, ollaan nyt tilanteessa, jossa jalankulkijat, lastenrattaat ja rollaattorit joutuvat liikkumaan sikin sokin pyöräilijöiden seassa.
Mielestäni yleinen pyörälläajo jalkakäytävällä tulisi sallia vain tarkkaan harkituissa erikoistapauksissa.
Typerästä lainsäädännöstä johtuu vielä se, että jos jalkakäytävälla saa ajaa pyörällä, jokaisen pyöräilijän pitää sillä myös ajaa; kovaa vauhtia ajavat pyöräilijätkään eivät silloin saa enää ajaa ajoradalla.
Typerästä lainsäädännöstä johtuu vielä se, että jos jalkakäytävälla saa ajaa pyörällä, jokaisen pyöräilijän pitää sillä myös ajaa; kovaa vauhtia ajavat pyöräilijätkään eivät silloin saa enää ajaa ajoradalla.
Turvallista liikumista JO, mutta !!!!
VastaaPoistaKauniaisten keskustan ulkopuolella jalankulkijat, pyöräilijät ja autoilijat liikuvat samalla aluella kun ei ole jalkakäytäviä. Ja kaunistaen tiet ovat kapeita eikä näissä ole pengertä juuri lainkaan. Esimerkkinä voin mainita mm. Heikelintien ja varsinkin Pohjoisen Heikelintien sekä Lindstetintien, nämä ovat suoraan sanottuna vaarallisia jalankulkijoille, varsinkin syksyllä ja talvella. Lindstetin tielle tehtiin jokin vuosi siten hidasteet jotka tekevät ajoväylän kapeaksi, ei näissä auto väistä vaan jalankulkija joutuu hyppämään sivuun. Mielestäni turhia ei toimivia hidasteitta, jalkakäyttävä olisi oikea ratkaisu
Terveisin
Stefan Kraatz
Olen sekä jalankulkija että autoilija (autoharrastaja)
Tottahan on, että Granissa on monenlaisia katuja omine ongelmineen. Meidän Ersintie oli idyllinen päättyvä katu ilman jalkakäytävää, ja kaikki olivat tyytyväisiä. Nyt on hieno uusi läpiajotie jalkakäytävällä ja olennaisesti kasvaneella liikenteellä.
PoistaGranissa (ja Espoossakin?) näyttää olevan nyt trendinä muuttaa jalkakäytävät yhteisiksi pyöräilijöille ja jalankulkijoille. Tätä pidän kyseenalaisena ratkaisuna.
Mutta kevyen liikenteen turvallisuus is a must. Jos vastakkain pitäisi asettaa pyöräilijät ja jalankulkijat (ml lapsirattaat, rollaattorit etc) niin minä olen jalankulkijoiden puolella.