31.3.2011

Uusi läpikulkutie Espoosta Kauniaisiin???
En ny genomfartsled från Esbo till Grankulla???



Espoon Ullanmäki
(≈ Koivuhovi) ððð Kauniainen; Eniro


Klikkaa kartta suuremmaksi

Seuraavassa täydellinen aineisto asiasta. Dokumentit ovat aikajärjestyksessä uusimmat viimeisinä, ja ne löytyvät klikkaamalla asianomaista nimiriviä.

Nedan följer fullständig dokumentation över ärendet. Dokumenten är ordnade enligt tid, de nyaste dokumenten finns längst ned. Dokumenten öppnas genom att man klickar på respektive dokumentnamn.

KUINKA KAIKKI ALKOI?
HUR BÖRJADE DET?

Syyskuussa 2010 kaupunki lähetti kuulutuskirjeen Ersintien taloyhtiöille. Sen mukaan kadulle halutaan rakentaa jalkakäytävä. Kun asiaa tarkemmin tutkittiin, niin havaittiin, että kyseessä onkin uuden läpikulkutien avaaminen Espoosta Kauniaisiin Ersintien kautta. Tämä tarkoittaa liikenteen lisääntymistä 10-20-kertaiseksi reitillä Ersintie-Yhtiöntie-Kirkkotie. Tähän reagoimme perusteellisella muistutuksella.

I september 2010 skickade Grankulla stad en kungörelse till styrelserna för Ersvägens husbolag. Enligt kungörelsen önskar staden bygga en trottoar vid Ersvägen. Då saken undersöktes närmare framgick det att det egentligen var frågan om att öppna en ny genomfartsled från Esbo till Grankulla via Ersvägen. Det här reagerade vi på med en utförlig anmärkning.

Kuulutus 20.09.2010 (0.72 MB)
Meidän muistutus 11.10.2010 (4.37 MB)
Muut 8 muistutusta 11.10.2010 (2.63 MB)

MISSÄ NYT MENNÄÄN?
VAD HÄNDER NU?

Kaupunki ei piitannut mitään muistutuksista, vaan vahvisti katusuunnitelman. Tästä teimme perustellun valituksen Helsingin hallinto-oikeuteen (HHO). Oikeus pyysi kaupungilta lausuntoa asiasta. Lausunnon mukaan on myöhäistä valittaa läpikulkutien avaamisesta, koska kaupunginhallitus oli muka kokouksessaan huhtikuussa 2010 päättänyt asiasta tonttikaupan sivulauseessa.

Staden reagerade inte på anmärkningarna, utan fastställde gatuplanen. Då besvärade vi oss över stadens beslut till Helsingfors förvaltningsdomstol. Domstolen bad staden om ett utlåtande i ärendet. Enligt stadens utlåtande är det för sent att besvära sig över öppnandet av genomfartsleden, eftersom staden anser att den i en bisats i samband med ett tomtköp redan beslutat om detta i april 2010.

Kaupunginhallituksen pöytäkirja 21.04.2010 (0.81 MB)
Yhdyskuntalautakunnan pöytäkirja 26.10.2010 (1.44 MB)
Meidän valitus HHOlle 13.12.2010 (5.89 MB)
Toinen valitus HHOlle 13.12.2010 (0.12 MB)
Yhdyskuntalautakunnan pöytäkirja 08.02.2011 (0.04 MB)
Yhdyskuntalautakunnan lausunto HHOlle 08.02.2011 (0.57 MB)
Meidän vastaselitys HHOlle 25 .03 2011 (2.94 MB)
Toinen vastaselitys HHOlle 25.03.2011 (2.08 MB)

Helsingin hallinto-oikeus (HHO) hylkäsi valituksemme ï “Ersintien lähialueiden maankäytöstä ei päätetä katusuunnitelman yhteydessä.”. Kirkkotieltä tehty toinen valitus jätettiin kokonaan tutkimatta.
Tulemme tekemään valituskirjelmän Korkeimmalle hallinto-oikeudelle (KHO).

Helsingfors förvaltningsrätt (HHO) förkastade vårt besvär ï "Markanvändningen av Ersvägens närområden skall inte beslutas om i samband med vägplanen." Det andra besväret som gjorts från Kyrkovägen avvisades utan prövning.
Vi kommer att göra ett besvär till Högsta förvaltningsdomstolen (KHO).


Teimme valituskirjelmän KHOlle. Myöhemmin lähetimme vielä lisäinfoa, jossa osoitimme kaupungin toimittaneen HHOlle virheellistä ja perätöntä tietoa. Kun mitään muotovirhettä ei kaupungin päätöksenteossa kuitenkaan ollut tapahtunut, niin KHO hylkäsi hakemuksemme. Mitähän sanoisi asiasta Olaus PETRI (1493-1552): "Mikä ei ole oikeus ja kohtuus, se ei saata olla lakikaan!"

Vi inkom med ett besvär till KHO. Senare skickade vi även tilläggsinformation, där vi visade att staden givit felaktig och grundlös information åt Helsingfors Hovrätt. Eftersom inget formfel ändå begåtts i stadens beslutsfattande, förkastade KHO vår ansökan. Man frågar sig vad Olaus PETRI (1493-1552) skulle ha sagt om det här: "Det som inte är rätt och skäligt, det kan inte heller vara lag!".

KHO - Valituskirjelmä total (2.63 MB)
KHO - Ersintie - Lisäinfo (0.32 MB)
KHOn Päätös 07.02.2012 (1.53 MB)

Sentään hidaste Ersintielle

Uuden läpikulkutien aloituskatselmus pidettiin 11.04.2012. Kokouksessa toimme esiin erityisesti vaatimuksen hidasteen tekemisestä Ersintielle sekä Ersintien ja Yhtiöntien kulmassa olevan suojatien turvallisuusjäjestelyn. Tuloksena yhdyskuntalautakunta päättikin, että Ersintielle tehdään ajoradan korotettu hidaste.

Yhdyskuntalautakunnan pöytäkirja 22.05.2012 (0.06 MB)


MITÄ LEHDET KIRJOITTAVAT?
VAD SÄGS I PRESSEN?

KaunisGrani 08.03.2011 (0.80 MB)
HBL 17.03.2011 (0.40 MB)
KaunisGrani 29.03.2011 (0.83 MB)
KaunisGrani 12.04.2011 (0.38 MB)
KaunisGrani 03.05.2011 (0.29 MB)
KaunisGrani 24.05.2011 (0.14 MB)
KaunisGrani 14.06.2011 (0.24 MB)
Länsiväylä 25.09.2011 (0.41 MB)
Länsiväylä 28.09.2011 (0.22 MB)

Hesarissa oli kirjoitus Ymmerstan koulun liikennerumbasta. Kun parhaillaan rakenteilla oleva uusi läpikulkutie Ristihaantien ja Ersintien kautta Espoosta via Ymmersta Kauniaisiin valmistuu, nousee liikenne Ymmerstan koulun kohdalla yli kaksinkertaiseksi (ja Ersintiellä 10-kertaiseksi). Ei hyvä.

HS 16.08.2012 Liikennerumba Ymmerstan koululla (0.40 MB)

ENTÄPÄ POLIITIKOT?
VAD SÄGER POLITIKERNA?




Pertti EKLUND 2008, Yhdyskuntalautakunnan puheenjohtaja (anonut ja saanut eron tästä tehtävästä 21.03.2011; uusi puheenjohtaja on Pekka HERKAMA):

"Pidän tärkeänä avointa tiedotusta kuntalaisille ja keskustelua Kauniaisten asioista julkisuudessa."
"Kauniaisten suurin liikenteen ja päästöjen aiheuttaja on jatkuvasti lisääntyvä läpiajoliikenne."
Herkaman tavoitteita 2008 olivat mm:
"Keskustasta rakennetaan viihtyisä ja toimiva kokonaisuus monipuolisine palveluineen."
"Turvallinen liikkuminen kaikille."












Veronica REHN-KIVI 2008, 2011, Kaupunginhallituksen edustaja yhdyskuntalautakunnassa:
"Kauniaisten keskustaa tulee suunnitella ja rakentaa korkealuokkaiseksi, viihtyisäksi ja turvalliseksi kaikkien asukkaiden yhteiseksi olohuoneeksi".
"Liikenneyhteyksien kehittämisessä painopiste tulisi olla raideliikenteessä."
Uudella läpikulkutiellä "Luonnollisesti liikennemäärät tulevat kasvamaan."
Katso myös Rehn-Kiven oma kirjoitus kommenteissa; ei paha.

Camilla SEDERHOLM, 2008, Yhdyskuntalautakunnan jäsen:
"Uusi keskusta ei näytä olevan parempi kuin edellinen ja vanhoja rakennuksia mieluummin puretaan kuin kunnostetaan. Uuden keskustan olisi kannattanut rakentaa siten että rakennukset vastaisivat sekä laatua, esteettisyyttä että ekologisuutta."

96 kommenttia:

  1. I mer än 50 år har skolelever bosatta på Grankullas södra sida TRYGGT kunnat gå till skolorna som alla befinner sig på norra sidan. Väger gjordes ännu tryggare då den fina tunneln byggdes under järnvägen. Den starka trafikökningen kommer att leda till att den hittills så trygga vägen blir LIVSFARLIG. Är det såhär vi vill utveckla Grankulla?

    Orolig farmor och Grankullabo sedan 1941

    VastaaPoista
  2. Christoffer von Knorring (Esbo-bo)08 huhtikuuta, 2011

    Det är skamligt och fel av Grankulla stad att sköta en sådan här sak på detta sätt! En stad bör tänka i första hand på sina invånare, deras trygghet, bibehållandet av deras boendemiljö trygg och trivsam och inte medvetet sänka på deras levnadsstandard!

    VastaaPoista
  3. Ersintien liikennesuunnittelua on tehty yhden kadun nkökulmasta eikä kokonaisvaltaisena liikenneratkaisuna. Jokainen voi käydä paikan päällä toteamassa Kirkkotien ja Yhtiöntien sopivuuden noiden kasvavien liikennemäärien purkuun. Kadut ovat kapeita ja talvella vain yhden ajokaistan levyisiä. Huomionarvoista on myös se, että juuri tuolla alueella sijaitsee senioriasukkaiden asumiseen rakennettu kiinteistö ja vajaakuntoisten ryhmäkoti.

    Lisääntyvän liikenteen ennakoinnin laiminlyöminen heikentää liikenneturvallisuutta, madaltaa jo rakennetun alueen asumisviihtyisyyttä, vaikuttaa alueen kiinteistöjen arvostukseen ja muodostaa alueen koululaisille, vanhuksille ja vajaakuntoisille tarpeettoman turvallisuusriskin.

    Kannattaisiko kuitenkin nostaa vielä suunnittelupöydälle ajoväylän toteuttaminen kokonaisuudessaan junaradan kylkeen. Tuolloin väylä voitaisiin alun perinkin suunnitella läpikulkuväyläksi ja väylän virkstävä vaikutus esimerkiksi kauppakeskukselle voisi toteutua huonontamatta jo rakennetun ympäristön asumisviihtyvyyttä ja turvallisuutta.

    VastaaPoista
  4. Igen NIMBY. Vi vill inte ha mera trafik på VÅR gata. Självfallet. Men nu är det så att man inte bor ensam i denna stad och folk som bor annanstans ska väl också kunna röra på sig, trots att just DIN tomt råkar finnas längs med vägen. Denna nya vägsträckning är efterlängtad och gör gott för Grani köpcentrum.

    Dock kunde denna vägsträckning i stället öppna via Borgvägen, eftersom där finns färre hus och den leder direkt till genomfartsgatan Köpingsvägen. Men denna nya gatuförbindelse behövs, hur den än dras.

    VastaaPoista
  5. Onhan se sanomattakin selvää, että läpikulku lisääntyy huomattavasti kyseisellä katuosuudella jos Kaupunki saa tahtonsa läpi. Ymmerstan asukkaat ja muut kiittävät Kauniaista tieyhteyden avaamisesta, ei tarvitse enään kiertää bredanportin kautta. Kauniainen voi lopettaa vakiolauseensa puutarhakaupungista ja viihtyisyydestä. Liikenneonnettomuudet ja vaaratilanteet tulevat lisääntymään merkittävästi. Kenen asiaa Kaupunki ajaa omien vai Espoolaisten. Toivon, että kyseinen hanke kaatuu HHO:SSA

    VastaaPoista
  6. Entä Bredantieläiset? Eikö heille sitten sallita liikenteen vähenemistä? Jos liikenne lisääntyy Ersintiellä sen on pakko vähentyä muualla. Eli onnettomuuksien määrä ei kokonaisuudessaan lisäänny.

    VastaaPoista
  7. Trafikförbindelsen mellan Ymmersta och Grankulla behövs, frågan är var den skall dras. Möjligheterna är den nu planerade sträckningen, en förbindelse via Borgsvägen och en förbindelse genom parken. Alternativet att dra genom parken är klart det sämsta alternativet fastän det skulle vara möjligt att börja från scratch. Det skulle betyda att parken skulle bli avsevärt mindre, omgiven av trafik och dessutom skulle trafiken flytta invid de nyligen byggda höghusena. Mellan alternativena Borgsvägen eller det planerade via Ersvägen spelar inte så stor roll, så länge vägens säkerhet bibehålls genom farthinder osv.

    VastaaPoista
  8. KOKONAISLIIKENNEMÄÄRÄT LISÄÄNTYVÄT!
    Oikeasti liikennemäärät ja myös onnettomuudet lisääntyvät. Suuri osa Ullanmäestä nyt länteen ja moottoritien Tuomarilan liittymään suuntautuvasta liikenteestä (2009: 3 300 ajoneuvoa / arkivuorokausi)siirtyisi uudelle "suoralle" läpiajotielle. Se on kaikki uutta lisäliikennettä.

    VastaaPoista
  9. MISSÄ ON KAUPUNGIN LIIKENNESELVITYS?
    Kaupungin Markus JAHNSSON kirjoittaa tämänpäiv. KaunisGranissa, että "Kaupunki on myöhemmin itse tehnyt arvioinnin, jonka mukaan on päädytty viime lehdessä esitettyihin pienempiin liikennemääriin." Oikeasti mitään selvitystä ei ole, eikä hän kirjoituksessaan viime lehdessä edes esittänyt mitään lukuja, joihin kuitenkin nyt viittaa.

    VastaaPoista
  10. Att jämföra Bredavägen med Ersvägen är ej helt fair. Den första är en av de vägar i Grani som är planerade för "mera" trafik. Öppnandet av Ersvägen till Ymmersta/Ullasbacka minskar ej (min åsikt) på trafiken på Bredavägen, åtminstone ej märkbart. Det som kommer att ske är att en stor del av de som nu bor i Esbos Ullasbacka med omnejd (c. 3400 pers. år 2015)kommer att köra rakt igenom Grani till Ring II eller motorvägen. Dvs till största del enbart genomfartstrafik från Esbo - Grani- Esbo ... Det som också kommer att ske är att Granibor kommer att åka till det utomordentliga Entresse i Esbo centrum för att köpa mat etc. Härliga varma parkeringsplatser osv. Denna trafik kommer då att gå via den planerade vägförbindelsen som på inget sätt är planerad för dylik trafik. Ifall Esbo skulle vara intresserad av att invånarna i Ullasbacka skulle kunna röra sig med bil till Grani centrum så skulle en vägförbindelse ha öppnats till t.ex. Ymmerstaporten, Ymmerstabacken eller Ymmerstabranten. Dessa vägar är alla stängda för genomfartstrafik. Men Esbo vill ej ha genomfartstrafik i sina bostadsområden. Men uppenbarligen vill Grani ha det??

    VastaaPoista
  11. Undrar just för vem den planerade förbindelsen mellan Grankulla och Esbo via Kyrkovägen och Ersvägen är så efterlängtad, för esbobor eller grankullabor? Ifall nu Grani vill göra avkall på trafiksäkerheten och trivseln i vår stad till förmån för genomfartstrafik kräver detta åtminstone att de vederbörliga besluten fattas av ett kompetent organ och att beslutsfattandet föregås av lagenlig förberedelse. Och inte såsom nu, att frågan "slarvats" igenom beslutsprocessen.

    VastaaPoista
  12. En sorglig vision där fd trädgårdsstaden Grankulla blivit en genomfärdsstad, med ökade utsläpp, farliga farleder och en trend av emigration mot lugnare marker i Esbo! Kortsiktigt tänkande av stadens tjänstemän må jag säga.. Och fult mot invånarna,inte minst!

    VastaaPoista
  13. Erittäin töykeää vallankäyttöä kaupungilta. Taitaapi tonttien hintaspekulointi olla tärkeämpi kuin asukkaiden viihtyvyys ja turvallisuus. Helsingin hallintooikeuden toimiessa oikein, tutkii asian perusteellisesti ja koko prosessin lainmukaisuutta, että arvioi todellisen tarpeen koko läpiajoväylälle. Kyseessä olevat kadunpätkät eivät todellakaan sovellu em tarkoitukseen!

    VastaaPoista
  14. Jag har talat med en stor del av de inblandade politikerna och ingen av dem verkar vara insatta i saken. Jag förstår bra att dom ej har tid och möjlighet att sätta in sig i alla saker och därmed måste kunna lita på den föredragande tjänstemannen. Men när det sedan skickas in besvär och dylikt så tycker man att dom åtminstone skulle läsa besvären. Nu verkar det vara så att de politiker som jag talat med ej ens har läst våra besvär utan fortfarande till 100% litar på den som föredrar ärendet. Detta är ju enbart vad jag tror och min tro baserar jag på de diskussioner som jag fört med politikerna. Men hoppas att nu åtminstone någon av dem skulle kunna ställa upp och förklara för oss vad som ligger bakom detta och vilken nyttan är för Grankulla. Att man överlag säljer sin egendom (den tomt som Grankulla skall sälja på Esbo sidan) tycker jag är kortsiktigt tänkande.

    VastaaPoista
  15. Itse Ymmerstassa (Ullanmäessä) jo jonkin aikaa asuneena olen positiivisesti yllättynyt, että vihdoinkin on tulossa järkevä tieyhteys Kauniaisten ja Ullanmäen välille. Itse kuljen töihin autolla Turunväylää pitkin ja liikun alueella vapaa-aikana kävellen, polkupyörällä tai rullaluistellen.

    Kauniaisten palvelut ovat tärkeitä, esimerkiksi Ymmerstan lähiposti on Kauniaisissa, myös ruokakaupoissa olisi mukava asioida autolla kotimatkan varrella, jottei tarvitsisi mennä isompaan kauppaan.

    Bredantie on kapea, mäkinen ja mutkainen ja sen varrella on runsaasti pihaliittymiä, lisäksi reitti kiertää kaukaa - se on siis kaikin puolin sopimaton Kauniaisten ja Ymmerstan yhdysliikenteeseen. Tiellä ajetaan myös melko kovaa, se on vaarallinen niin autoilijoille, pyöräilijöille kuin jalankulkijoillekin. Uudelle reitille on tarvetta niin turvallisuus- kuin ympäristösyistäkin (vältetään tarpeetonta autoilua).

    Kevyen liikenteen suorissa yhteyksissä Kauniaisten ja Ymmerstan välillä on myös parannettavaa, toisin kuin on esitetty. Radan vieressä kulkee Ullanmäentien jatke, joka on tällä hetkellä kevyen liikenteen väylänä. Mitenkään erinomaisena sitä ei voida pitää, sillä tietä pitkin kulkee myös autoja Ymmerstanniityn koirapuistoon ja puutarhapalstoille, lisäksi tie on sateiden jälkeen aina huonossa kunnossa eikä se sorapintaisena sovellu rullaluisteluun (ainoa asvalttipintainen reitti on kiertää Bredantien kautta).

    Todennäköisesti kaikki tekijät huomioiden paras vaihtoehto olisi jatkaa Ullanmäentietä autoilukatuna Yhtiöntielle asti, ja tehdä kevyelle liikenteelle oma reitti Ersintien kautta, mutta jostain syystä näin ei ole haluttu tehdä.

    Esitetyistä tieyhteyden vaihtoehdoista Borgintie on luonteeltaan kapea kuja, jossa on taloja ja pihoja hyvin lähellä tietä. Lisäksi yhteys ei ohjaisi autoja suoraan Kauniaisten keskustaan, mistä aiheutuu tarpeetonta ajoa. Espoo ei tietenkään rakenna läpiajotietä Ymmerstan omakotitaloalueen kautta. Luonnollisesti näidenkin teiden varrella asuvat vastustaisivat tieyhteyttä, jos sellaista olisi suunniteltu. Ersintiekin on kapea, mutta levennysvaraa on enemmän ja soveltuu suorimpana reittinä mielestäni parhaiten tieyhteyden rakentamiseen. Tielle on syytä tietysti suunnitella tarpeelliset hidasteet, leveät jalkakäytävät ja huolehtia muista turvallisuustekijöistä.

    Jokainen autoilija on varmasti samaa mieltä siitä, että ajaminen Kauniaisten läpi Turunväylälle ei ole aamuruuhkan aikaan järkevää lukuisten liikennevalojen ja aiheuttaman hidasteen ja pysäytysten takia - nopein ja paras reitti kulkee tieyhteyden rakentamisen jälkeenkin normaalisti Tuomarilan liittymän kautta.

    Ymmerstaan rakennettu Kauniaisten Urheilupuisto on lisännyt merkittävästi Ullanmäentien liikennettä, oletettavasti osa tästä tulee myös Kauniaisten keskustan suunnasta ja kiertää tällä hetkellä pitkää reittiä Bredantien kautta. Kauniaisten tulevat rakennussuunnitelmat Ymmerstassa puoltavat myös tieyhteyden rakentamista. Huoli kauppojen asiakkaiden pakenemisesta uuden tieyhteyden kautta Espoon suuntaan on helppo poistaa asettamalla tielle läpiajokielto Espoon suuntaan.

    VastaaPoista
  16. Hela processen verkar ju allt annat än transparent beslutsfattande. Det är inte svårt att tippa sig fram att majoriteten av stadens invånare EJ önskar ökad genomfartstrafik och dess sidopåverkningar att leva med framöver. Speciellt på så små sidovägar som dehär och med den risktendensen bland barn och övriga fottrafikanter i området. Tendensen är ju den att "när du ger lillfingret så tar han hela handen", mao vad leder denna genomfartsled till, kanske nya tokiga ideer och politiska initiativ, nya farleder, vem vet? Har Grankulla gått in i en fas där ansvarsfullt beslutsfattande saknas?

    VastaaPoista
  17. Jos Bredantie koetaan kapeaksi ajoväyläksi, jossa mm talotkin ovat kaksi kertaa kauempana tiestä, käykää ihmeessä tutustumassa kuinka esim Ersin-, Kirkko- ja Yhtiötien väylät soveltuvat kaksisuuntaiseen vilkkaaseen liikenteeseen!! Talotkin ovat huomattavsti lähempänä ajoväylää. Syynä tähän on se että ko katuja ei ole tarkoitettu ruuhkaliikenteelle. Suurin osa kaavaillusta reitistä ei edes salli leventämistä ja jää kapeaksi. Varsin harkitsematon aloite.

    VastaaPoista
  18. Juha Pennanen15 huhtikuuta, 2011

    Sangen älytön projekti - samaa luokkaa kuin Bredantien loppupään varustaminen molemminpuolisilla jalkakäytävillä... Jos Ymmerstan asukkaat ja Kauniaisten urheilutalon vierailijat tarvitsevat Bredantietä suorempaa yhteyttä, niin miksi ihmeessä ei yhditettäisi Ristihaantietä ja Kauppalantietä? Olisi lyhyempi rakennettava (halvempi). Kauppalantie on läpiajoliikenteen tie ja sille voi laittaa lisääkin liikennettä...

    VastaaPoista
  19. Onkon näin, että näin vähän kiinnostaa Kaupungin asiat asukkaita. Uskomatonta!

    VastaaPoista
  20. Viittaan edelliseen kirjoitukseeni, niin vaikka ette asu kyseisen tien varrella tai edes läheisyydessä ottakaa ihmeessä kantaa asiaan

    VastaaPoista
  21. Olen täysin samaa mieltä kuin Anonyymi 13. huhtikuuta 2011 23.56 - asiallinen kirjoitus ja hyvät perustelut. Itse asun Ristihaantien päässä ja toivotan uuden tieyhteyden lämpimästi tervetulleeksi, siitäkin huolimatta että liikenteen melu voi hiukan lisääntyä.

    En oikein ymmärrä puheita liikenteellisistä vaaratilanteista ja surmanloukusta. Nythän Ersintien liikenneturvallisuus paranee, kun sinne rakennetaan jalkakäytäviä! Sen luulisi olevan kaikkien etu. Ja tieyhteydestä tulee sen verran kapea ja hidasteilla varustettu, ettei se varmasti houkuttele kaahaukseen tai tarpeettomaan läpiajoon.

    Espoon puolellahan katusuunnitelma on ollut olemassa ja hyväksytty jo kymmenen vuotta sitten, joten mitenkään uudesta asiasta tässä ei ole kyse. Vuosien saatossa on ajettu lukuisia turhia kilometrejä, kun on kierretty Bredantien kautta asioimaan Kauniaisiin. On jo aika saada tilanteeseen helpotusta.

    Ja joukkoliikenteen saavutettavuuden kannalta tämä on myös iso asia. Bussit mm. Tapiolaan kulkevat muutamien kymmenien metrien päässä meistä Kauppalantiellä, mutta pysäkille ei ole ollut mitään muuta kulkuyhteyttä kuin kuraisia ja valaisemattomia polkuja. Esim. lastenrattaiden kanssa liikkuminen on ollut vuosikaudet todella hankalaa, joten on todella upeaa jos viimein saadaan asfaltoidut reitit.

    VastaaPoista
  22. Ersintien avaamisesta ei ole apua Ristihaantien bussiyhteyksille; sen kautta etäisyys pysäkille lähentelee jo kilometriä. Sen sijaan Borgintien avaaminen ja rakentaminen (vaikkapa vain kevyen liikenteen väylänä) auttaisi. Se taas kuitenkin on varsinaisesti Espoon oma asia.

    Kauniaisten teettämän Koivuhovin uuden asemakaavasuunnitelman mukaan asukkaat kulkevat junalla kauppaan Kauniaisiin; matka-aikakin on vain kaksi minuuttia. Tosin Ullanmäen nykyiset asukkaat eivät tätä harrasta, eikä Kauniaisten asemalla ole yhtään kauppaakaan.

    VastaaPoista
  23. Kun vertaa Bredantien versus Ersin/Kirkkotien/Yhtiöntien soveltuvuutta läpiajoväyläksi Koivuhovin ja Ymmerstan suunnasta, ei näitä tielaatuja voida verrata. Jälkimmäiset ovat tyystin liian kapeita tuollaisen liikenteen intensiivisyyteen ja tarkoitettu asutuksen sivuteiksi, ei ajoväyliksi.. Älytön ja kyseenalainen suunnitelma! Kauppalantie ja Bredantie puolestaan soveltuu tähän tarkoitukseen.

    Ajatus että rakennetaan hidasteita ja töyssyjä enteilee kaiken logiikan mukaan vilkastakin läpiajoennustetta kaupunginosassa, joka ei sitä liikenteen purkua kestä ja vahingoittaa jo sinänsä korvaamatonta, kaupungin historian kannalta arvokasta aluetta. Jokainen joka on vähänkin tutustunut kaupungin syntyyn ja historiikkiin ei missään nimessä toteuttaisi näin ontuvaa ja aluetta turmelevaa suunnitelmaa!

    VastaaPoista
  24. Jotta ei kenellekään jäisi epäselväksi, mitä Espooon katusuunnitelma (hyväksytty 2002) ja voimassa oleva kaava sanovat: Ristihaantien puuttuva loppupätkä rakennetaan siis kaavan mukaisesti valmiiksi, niin että se liittyy Ersintiehen (jalkakäytävällä varustettuna). Ja siitä kohdasta, jossa Ristihaantie vaihtuu Ersintieksi, on tulossa uusi kevyen liikenteen yhteys Borgintielle, mikä helpottaa pääsyä mm. Kauppalantien bussipysäkeille. Espoon on tarkoitus rakentaa nämä osuutensa vielä tämän vuoden aikana.

    Kauniainen hoitaa ainoastaan Ersintien perusparannuksen turvallisemmaksi (varustaminen jalkakäytävällä, suojateillä jne), eli Kauniainenhan ei ole tässä mitään uutta kadunpätkää rakentamassa, vaikka joistakin kommenteista sellaisenkin kuvan voi saada.

    Espoohan on ollut koko ajan sitä mieltä, että Ullanmäentien jatke olisi liikenteellisesti paljon parempi tapa järjestää Ymmerstan ja Kauniaisten välinen ajoneuvoliikenneyhteys, mutta Kauniainen on ollut haluton uhraamaan radan varren puistomiljöötä ajoneuvoliikenteelle ja rakentamaan uutta katua. Eli nyt tämä tuleva tieyhteys on eräänlainen kompromissi.

    VastaaPoista
  25. KATSO SUUNNITELMIA!
    Kaikki po suunnitelmat (Kauniainen & Espoo) piirustuksineen löytyvät tältä sivulta kohdista "Meidän muistutus" ja/tai "Meidän valitus HHOlle".
    Myös kannattaa vilkaista "Meidän vastaselitys HHOlle".

    VastaaPoista
  26. Ymmerstan tontti taas myynnissä, aikaa tarjouksille toukokuun loppuun: http://www.kauniainen.fi/ajankohtaista/uutiset/kauniaisten_kaupunki_myy_tontin_ymmerstassa.html
    Jos kauppa toteutuu, kadunrakennus Espoon puolella alkaa.

    VastaaPoista
  27. Om Esbo buygger sin del av Ersvägen är inte frågan, frågan gäller att skall Grani gå med på att man kan köra in på Granis del av Ersvägen från Esbo. Tillsvidare har Granis åsikt varit att man ej tillåter trafik på denna väg. Det är också orsaken till att Esbo ej har byggt vägen ifråga.

    VastaaPoista
  28. Grani on nyt pannut Ristihaantien tonttinsa uudelleen myyntiin. Juuri tämän tonttikaupan sivulauseessa kaupunginhallitus vuosi sitten muka päätti uuden läpiajotien avaamisesta. Nyt ei mitään uusia päätöksiä ole näkynyt.

    VastaaPoista
  29. Alla oleva viesti on lähetetty sähköpostitse Kaupunginhallitukselle, kaupungin valtuustolle ja yhdyskuntalautakunnalle. Toivottavasti tämä aktivoi poliitikot tulemaan tänne kertomaan avoimesti mistä on kyse.

    Bästa politiker,



    Vi har startat en internet-sida, "Pro Grani", med adressen
    www.prograni.fi. På internet-sidan behandlas aktuella frågor som berör
    Grankulla. Som första aktuella ämne har vi tagit upp öppnandet av
    vägförbindelsen mellan Esbo och Grankulla, via Ersvägen, Bolagsvägen och
    Kyrkovägen i Grankulla. På internet-sidan är det möjligt att kommentera
    det
    som skrivits och presenterats på hemsidan, men vår tanke är att
    internet-sidan också skulle fungera som ett Grani diskussionsforum där
    ämnesvalet är fritt och alla intresserade får delta, vårt enda krav är att
    ämnet som behandlas i forumet skall beröra Grankulla. Vi försöker skapa en
    så aktiv diskussion som möjligt och från olika infallsvinklar. Vi
    välkomnar
    därför särskilt kommentarer från Grankullas kommunalpolitiker på
    www.prograni.fi.

    MVH

    Patrick Nystén
    050-5999 159

    Hyvät poliitikot,



    Olemme käynnistäneet uuden internet-sivuston, "Pro Grani" osoitteessa
    www.prograni.fi. Internet-sivustolla käsitellään ajankohtaisia, Kauniaisia
    koskevia kysymyksiä. Ensimmäisenä ajankohtaisena aiheena käsittelemme
    Espoon ja Kauniaisten välisen tieyhteyden avaamista Ersintien, Yhtiöntien
    ja Kirkkotien kautta Kauniaisiin. Internet-sivustolla on mahdollista
    kommentoida sinne kirjoitettua ja siellä esitettyä, mutta ajatuksemme on,
    että internet-sivusto toimisi myös Granin keskustelufoorumina, jossa
    aihevalinta on vapaa ja jossa kaikki kiinnostuneet voivat ottaa
    keskusteluun osaa, kunhan keskusteluaiheet koskevat Kauniaista. Yritämme
    saada aikaan niin aktiivisen ja monipuolisen keskustelun eri näkökulmista
    kuin mahdollista. Tästä syystä toivotamme erityisesti Kauniaisten
    kunnallispoliitikot tervetulleiksi kommentoimaan osoitteeseen
    www.prograni.fi.

    YT

    Patrick Nystén
    050-5999 159

    VastaaPoista
  30. Bästa kommuninvånare,26 huhtikuuta, 2011

    Tack för ett utmärkt initiativ till diskussionsforum! Jag skulle vara verkligt glad om detta forum framöver kan tjäna oss politiker i vårt beslutsfattandet och i den för mig viktiga kontakten med kommuninvånarna. Det är ju inte alltid så lätt att nå varandra i rätt tid. Personligen hade jag uppskattat stort att bli kontaktad för ett samtal innan besvärsskrifterna lämnades in, istället för att felaktigt ha blivit utpekad som jävig (vilket ledde till att jag för säkerhets skull var tvungen att avlägnsa mig från ett av de senaste behandlingarna av ärendet i samhällstekniska nämnden). I samhällstekniska nämnden hör jag nämligen till de allra mest kritiska rösterna mot beslutet om Ervägen, och jag bidrog till att ärendet åtminstone bordlades första gången det var uppe i nämnden och att också alternativa lösningar diskuterades. En försvagande omständighet i min egen möjlighet till kommunikation med invånarna är att vi nämndmedlemmmar får möteshandlignarna så sent som på fredag eftermiddag innan tisdagens möte. Jag kan naturligtvis inte frånsäga mig ansvaret i beslutet, ett beslut som även jag uppfattar vara en olycklig beslutsgång med en del märkliga förtecken, men understryker att jag inte har haft, eller har nu, något som helst annat intresse i saken än att bevara Thurmansparken med omgivning fri från ökad trafik/genomfartstrafik. Jag har upprepade gånger i nämnden och i min grupp påtalat att Bolagsvägen och Kyrkovägen inte är anpassade för genomfartstrafik. Jag har också motsatt mig den gällande praxisen att på löpande band sälja bort Grankullas sista tomtmarker för att täcka stadens driftsbudget. Detta står att läsa som en kläm i protokollet om fullmäktiges godkännade av stadens budget hösten 2010. Min lokalpolitiska målsättning är att agera för grankullabornas bästa och jag blir lika glad varje gång invånarna engagerar sig för det samma. Låt oss samarbeta mera för bättre resultat!

    Med vänlig hälsning

    Camilla Sederholm, medlem av stadsfullmäktige och samhällstekniska nämnden

    040-8452975

    VastaaPoista
  31. Också jag har hittat hit och tackar för den nya kommunikationskanalen. I det här ärendet vill jag gärna kolla upp ännu några saker innan jag kommenterar. Återkommer!

    Vänliga hälsningar
    Johanna Savander

    VastaaPoista
  32. Vad i all världen var idén med att bygga en underbar och otroligt lyckad park, för allt ifrån småbarn till pensionärer, för att sedan förstöra den genom att bygga en bullrig genomfartsväg? Parken är alldeles underbar i sin nuvarande trygga o lugna miljö utan trafik i närheten. Vi vill absolut inte ha någon noisig väg nära parken, skäms Grani för att ni ens tänkt er något sådant. Njuter nästan dagligen av att vistas i den nya fina parken o vet och märker att även alla andra gör det! Har dessutom flera gånger kört bil på kyrkovägen och den är ju redan nu livsfarlig!

    H: Arga småbarnsmammor

    PS Ett stort tack för den fina parken!

    VastaaPoista
  33. Tack för möjligheten att ge egna kommentarer.
    Det är ju å andra sidan roligt att jag har fått spaltutrymme redan uppe på sidan(!). Det måste bero på att jag hör till de grankullapolitiker som helhjärtat har jobbat för vår natur och boendemiljö så länge jag varit med. Mycket i Grankulla skulle se annorlunda ut om inte planer och projekt hade fått en ny vinkling i tid. Det här gäller också Thurmansparken. Här har det redan länge funnits tryck på att bygga en förlängning på Grankullavägen genom parken mot Ymmersta. Reserveringen för gatan finns ännu i detaljplanen. Både bygget och reserveringen har jag, och majoriteten av sfp-gruppen, motsatt oss. I och med upprustandet av Thurmansparken görs hoppeligen gatubygget omöjligt att genomföra. Angående Ersvägen måste jag medge att jag inte satt mig in i problematiken så väl. Korshagavägen och Ersvägen finns med i fastställda detaljplaner på båda sidor om kommungränsen och meningen med dessa har väl varit att de sammankopplas då de byggts färdiga (då har det å andra sidan inte funnits planer på Björkgårdsområdet). Gatudelen på Grankullasidan har varit färdig redan länge. Det är bara en ny gatuplan med bredare trottoarer, etc. som godkännts i samhällstekniska nämnden och över vilken det nu gjorts besvär. Esbo har inte ännu byggt ut hela vägen.
    Trafiken, och framför allt genomfartstrafiken, i Grankulla är ett problem. Tyvärr måste vi "dras med" detta då vi är belägna mitt i Esbo och är landets mest tätbyggda kommun. Det betyder förstås inte att vi inte ska göra vårt yttersta för att minska på olägenheterna. Bredavägen är en av de mest trafikerade bostadsgatorna med tomtanslutningar direkt mot vägen. När Björkgårdsområdet byggs ut måste det finnas alternativ för invånarna där att ta sig till centrum. Jag hoppas att användandet av cykel och tåg i framtiden är de naturligaste och lättaste färdsättena. Men biltrafiken måste också planeras som en helhet och dirigeras så att den stör så litet som möjligt.
    Därför har jag beslutat att sfp-gruppen på sitt möte nu i maj tar upp Ersvägsproblematiken och diskuterar igenom vilka möjligheter och alternativ det finns att göra i frågan. Lyckligtvis finns det så vitt jag vet inga planer på Esbo-sidan att bygga Korshagavägen färdig.

    Veronica Rehn-Kivi,
    sfp-fullmäktigegruppens ordförande,
    stadsstyrelsens representant i samhällstekniska nämnden (utan beslutanderätt)

    VastaaPoista
  34. Till det ovanstående vill jag påpeka att problemet inte endast berör Ersvägen, utan också direkt, som resultat, även Bolags- och Kyrkovägen, samt trafiksäkerheten i omnejden. Det är inte ett isolerat fall med Ersvägen, utan har direkta påföljder även för de ovannämnda sidogatorna! Det går en rak sandväg längs tågrälsen hela vägen från Ymmersta till Grankulla centrum. Ofattbart att detta inte är alternativ nummer 1.??! Vad är alltså det egentliga motivet att krångla till hela parkområdet med dess små sidogator?

    VastaaPoista
  35. Pyöräilyä ja junankäyttöä Ymmerstan ja Granin välillä EI edistetä rakentamalla lisää tieväyliä (autoille)! Siellä missä on ajoväylä on myös autoliikenettä ja se myös tuo liikenteen sivuvaikutukset kasvavine ongelmineen. Autokanta ei ole missään nimessä laskussa tällä seudulla, päinvastoin. Valitettavasti. Lyhytnäköistä liikennesuunnittelua Kauniaisten osalta täytyy sanoa.

    VastaaPoista
  36. Angenämt att några lokalpolitiker har hittat hit, tusen tack för det. Det skulle vara en glädjande nyhet ifall det inte fanns planer från Esbos del att bygga sin del av Ersvägen. Dessvärre står det ordagrant följande i den av Grankulla publicerade försäljningsannonsen för tomten i Ymmersta "Ristihaantien ja Ersintien asemakaavan mukaisen kadun rakentaminen on Espoon vuoden 2011 kunnallistekniikan rakentamisohjelmassa".

    VastaaPoista
  37. Tontin myynti-ilmoituksessa oleva tieto Espoon puolen kadunrakentamissuunnitelmasta pitää kyllä paikkansa. Kysyin Espoon kaupungilta Ristihaantien loppupätkän rakentamisaikataulusta, ja sain vastauksen:
    "Ristihaantie rakennetaan tämän vuoden aikana. Tarkkaa aikataulua en uskalla sanoa."
    Vastaaja oli Jaana Junkkari Teknisestä keskuksesta.

    VastaaPoista
  38. LIIKENNEMÄÄRÄT 2009
    Seuraavassa taulukossa näytän liikennemäärät ja niiden kehittymisen läpikulkuteillä Kauppalantie ja Bredantie. Kuten näkyy, Kauppalantien liikenne on lisääntynyt voimakkaasti.

    Katu / vuosi.......2003...2005...2009
    -------------------------------------------------
    Kauppalantie..2 300..2 800..3 500
    Bredantie.............na...3 000..2 700
    Ersintie.................na......na.....<100
    Ullanmäentie......na...2 900..3 300

    Ylläsanotusta näkyy myös Ullanmäen / Koivuhovin suuri liikenne, nyt pääasiassa Tuomarilan liittymään moottoritielle. Jos uusi läpikulkutie avataan, niin juuri tästä liikenteestä suuri osa siirtyisi uudeksi lisäliikenteeksi Kauniaisten läpi "suoraan" Nihtisiltaan.

    VastaaPoista
  39. VAI JUNALLA JA PYÖRÄLLÄ?
    On mahdotonta ymmärtää Kauniaisten päätöksentekijöiden logiikkaa. Ullanmäki / Koivuhovista on nyt kahden minuutin junayhteys Graniin sekä vilkkaassa käytössä oleva erinomainen kevyenliikenteen väylä radan varressa. Kuinka näiden käyttö voisi lisääntyä sillä, että uudeksi yhteydeksi avattaisiin läpikulkutie autoille? Oikeasti tietysti käy juuri päinvastoin.
    Tosin, eihän kaupunki näytä olevan tietoinen edes Bredanportin katuyhteyden olemassaolosta.

    VastaaPoista
  40. liikennemäärät 2009 Ersintie=>100? eihän Ersintie vie mihinkään?
    ei oikein ole vertailtavissa.

    VastaaPoista
  41. Kyllä Ersintieltä pääsee Yhtiöntielle... eli miksiköhän se ei olis vertailtavissa? ´Jos läpiajoa mahdollisuus avattais (Espoon Ullanmakäki - Kauniainen, Ersintie) niin liikenne kasvaisi kauniaisten kaupungin laskelmien (2003) mukaan yli 1000 autoon.... en nyt oiken ymmärrä mitä ajat takaa tai miksi se ei ole vertailtavissa?

    VastaaPoista
  42. Erinomainen kirjoitus KaunisGranissa tänään.

    VastaaPoista
  43. LIIKENNE LISÄÄNTYY 10-20-KERTAISEKSI
    Kuten olen aikaisemmin kirjoittanut, niin uuden läpikulkutien kaduilla Ersintie-Yhtiöntie-Kirkkotie liikenne lisääntyisi 10-20-kertaiseksi nykyiseen verrattuna. Tämä on totta.
    Puheistaan huolimatta kaupunki ei ole pystynyt esittämään mitää lukuja pienempien liikennemäärien puolesta!

    VastaaPoista
  44. Tämä kadunrakennushan on Espoon asia. Espoo on siis rakentamassa Ristihaantien ja Ersintien puuttuvan osuuden, ihan kaavan mukaisesti. Oikeasti, mitä Kauniainen voi asialle tehdä? Laittaa puoleenväliin Ersintietä kaupunkien rajalle piikkilankaesteen? Tai tullipuomin ja tiemaksun?
    En ole tähän asti ollut kuntien pakkoliitoksen kannalla, mutta granilaisten "rajat kiinni"-asenne on kyllä pistänyt miettimään, että olisi monessa asiassa helpompaa, jos koko suur-Helsinki olisi yhtä ja samaa kaupunkia. Ei Kauniainen voi pysyä suurkaupungin keskellä koskemattomana reservaattina, kun maailma muuttuu ympärillä. Liikenne lisääntyy, ja se on tosiasia. Sen kanssa on vain opittava elämään.

    VastaaPoista
  45. Genom Pro Grankulla kan man effektivt nå och påverka Grankullas beslutfattare.
    Den tvåspråkiga, opolitiska, Pro Kauniainen-Grankulla grundades år 1975 för att bevaka de lokala fastighets- och lägenhetsägarnas intressen men till rörelsens målsättningar hörde också att förbättra invånarnas boendetrivsel och välbefinnande.

    Genom sin aktivitet lyckades Pro Grankulla bl.a. avsevärt minska det planerade stadshusets storlek – en betydande seger. Vi visade hur mycket man kan få till stånd
    genom en gemensam aktion.

    Ersvägsprojektet har, enligt oss vanliga innevånare, planerats utan att vi informerats.
    Det mest oroväckande är att flera förtroendevalda anser sig vara i samma situation – det hela har tydligen i all tysthet behandlats i de olika organen och om vi inte alla nu tillsammans reagerar häftigt står vi snart inför fullbordat faktum : den kraftigt ökade genomfartstrafiken har en mycket negativ effekt på den nya verkligen fina parken mellan Metodistkyrkan och järnvägen. Bostadsmiljön på Ersvägen, Bolagsvägen och Kyrkovägen försämras radikalt. Situationen i vårt redan trafikmässigt överfulla Centrum blir helt oacceptabel.

    Nu är det dags att definitivt stoppa detta katastrofala projekt. Ett lätt sätt att hjälpa till är att så många av oss som möjligt med några rader (under eget namn eller anonymt)
    uttrycker sitt missnöje under adressen www.prograni.fi Dessutom får man hoppas att de förtroende valda meddelar sin ståndpunkt -vi vill ju veta vem man skall rösta på vid de kommande valen.

    Vi ses på Grani dagarna.

    Thomas Nysten

    VastaaPoista
  46. Vuonna 1975 toimintansa aloittaneen Pro Kauniainen-Grankullan kautta voidaan tehokkaasti saavuttaa Kauniaisten päättäjät ja vaikuttaa heihin. Liike, joka on kaksikielinen ja epäpoliittinen, perustettiin aikanaan valvomaan paikallisten kiinteistön- ja asunnon-omistajien etuja, mutta sen tavoitteisiin kuuluu myös asukkaiden viihtyvyyden ja hyvinvoinnin parantaminen.

    Muun muassa kaupungintalon koko saatiin tuntuvasti pienennetyksi Pro Kauniainen-Grankullan ansiosta – huomattava voitto. Osoitimme miten paljon yhteisellä toiminnalla saadaan aikaan.

    Ersintie-projekti on, meidän tavallisten asukkaiden mielestä, suunniteltu meitä informoimatta. Huolestuttavinta on, että monet luottamusmiehet kokevat tilanteen samoin – koko hanke on ilmeisesti käsitelty eri elimissä kaikessa hiljaisuudessa, ja ellemme nyt kaikki yhdessä reagoi voimakkaasti, on edessämme pian toteutunut tilanne: huomattavasti lisääntyneellä läpikulkuliikenteellä on hyvin negatiivinen vaikutus uuteen, todella hienoon Metodistikirkon ja rautatien väliseen puistoon. Asuinympäristö Ersintiellä, Yhtiöntiellä ja Kirkkotiellä huonontuu radikaalisti. Jo tätä nykyä liikenteellisesti ylitäyden keskustamme tilanne muuttuu täysin kestämättömäksi.

    Nyt on aika lopullisesti pysäyttää tämä katastrofaalinen projekti. Helpoin tapa puuttua tilanteeseen on, että niin moni meistä kuin mahdollista muutamalla rivillä (omalla nimellä tai anonyymisti) tuo julki tyytymättömyytensä osoitteessa www.prograni.fi. Toivottavasti myös luottamusmiehet ilmoittavat kantansa – haluammehan tietää ketä äänestää tulevissa vaaleissa.

    Nähdään Grani-päivillä.

    Thomas Nystén

    VastaaPoista
  47. Helppo on sanoa aina vain EI, mutta onko vastustajilla esittää konkreettista vaihtoehtosuunnitelmaa? Tarve liikenneyhteydelle on varmasti olemassa ja koko ajan kasvaa, siitä ei ole epäselvyyttä. Eli miten tuo Ymmerstan ja Kauniaisten välinen yhteys sitten mielestänne pitäisi järjestää?

    Borgintiellehän ei Ristihaantien liikennettä voi millään ohjata, ei siellä yksinkertaisesti ole tilaa jalkakäytävälle ja ajokaistoille. Radanvarsitie (Ullanmäentien jatke) on ilmeisesti out of question, vaikka se olisikin ehkä luontevin reitti. Sitä paitsi sieltä ohjautuisi autoliikennettä ihan samalla tavalla Yhtiöntielle ja Kirkkotielle kuin tässä nykyisen kaavan mukaisessa Ristihaantie-Ersintie -yhteydessäkin.

    Onko vielä jotain muita vaihtoehtoja?

    VastaaPoista
  48. Ifall Esbo skulle vara intresserad av att invånarna i Ullasbacka/Ymmersta skulle kunna röra sig med bil till Grani centrum så skulle en vägförbindelse ha öppnats via t.ex. Ymmerstaporten, Ymmerstabacken eller Ymmerstabranten. Dessa vägar är alla stängda för genomfartstrafik. Men Esbo vill ej ha genomfartstrafik i sina bostadsområden vilket ju är 100% förståerligt. Ifall man rör sig med bil så är det ingen skillnad ifall sträckan är 1km eller 2km. Däremot är det viktigt att det finns bra och korta förbindleser för fotgängare och cyklister, Som tur så finns den helt fantastiska och mycket populära förbindelsen mitt i den härliga Thurmansparken rakt från Grani centrum till Ullasbacka. Som svar till ovanstående anonyma skrivare kan jag säga att ifall man vill köra med bill från Ymmersta till Grani eller från Grani till Ymmersta så kör man via Köpingsvägen som är planerad för genomfartstrafik.

    MVH

    Patrick Nysten

    VastaaPoista
  49. Ymmerstanportti vie väärään suuntaan, jos asiointisuunta on Kauniainen. Jos ajaa autolla Ristihaantieltä Ymmerstanporttiin autolla (niin kuin jotkut pitsakuskit tekevät) ja sitä kautta Kauppalantielle, esim. palloiluhallilta kertyisi matkaa Kauniaisiin saman verran kuin Bredantien kautta. Joten Ristihaantie-Ymmerstanportti -reitti ei olisi mikään parannus nykytilanteeseen. Sitä paitsi autoliikenne juuri rakennetun Ristihaanpuiston läpi olisi sama kuin jos autot kulkisivat Thurmaninpuiston halki, tuskin sellaista kukaan toivoo.

    Voin luvata, että ainakin oman perheeni osalta autolla kulkeminen Ristihaasta Kauniaisiin tulee vähenemään, jos uusi tieyhteys avautuu. Matkaa jää vain reilu kilometri, joten autoa ei useimmmissa tilanteissa kannata edes harkita. Uusi reitti mahdollistaa liikkumisen Kauniaisiin myös rullaluistimien, potkulautojen ja pienipyöräisten matkarattaiden kanssa, mikä on nykyisin suht mahdotonta kun asfalttipintaista kulkuväylää ei yksinkertaisesti ole.

    VastaaPoista
  50. som tidigare sagt tror jag inte att någon har emot en lätt trafikled längs Ersvägen. Det är genomfartstrafiken med bil som är det kritiska.

    MVH

    Patrick Nysten

    VastaaPoista
  51. tarkoitin tuolla aikaisemmin että umpikujan
    liikennemääriä on aika outoa verrata liikennöityihin teihin.

    VastaaPoista
  52. Ersintien liikenne ei verrata muuhun kun ennen avaamista ja avaamisen jälkeen. eli ennen avaamist (siis nyt) alle 100 ja avaamisen jälken Kaupungin laskelmien mukaan 1000 - 1400 autoa vuorokaudessa.

    VastaaPoista
  53. Ei Espoon puolella Ristihaantien varressa olla tiestä innostuneita. Läpikulkutie Ymmerstan koulun vierestä - mitä järkeä? Koulun kohdalle ei saa rakentaa korokkeita kaupungin mukaan, koska maaperä ei mahdollista sitä. Ei ole montaa kadunvarressa (Ristihaantie) asujaa, joka olisi onnellinen läpikulkutiestä.
    Juna menee asemien välillä ja kaupunkirata on tulossa n. 2015. Ainoa perustelu Espoon kaupungilta on se, että se on kaavassa. Mitään muuta perustelua ei ole herunut.

    VastaaPoista
  54. no pitäisikö uusien asukkaiden jotka muuttaa
    Ristihaantien uusiin asuntoihin talssia metsiä
    pitkin kotiin?

    VastaaPoista
  55. HHO hylkäsi valituksemme
    Vastoin hyviä perusteitamme, HHO viittasi kintaalla kaikelle; HHOn mukaan “Ersintien lähialueiden maankäytöstä ei päätetä katusuunnitelman yhteydessä.”. Jalkakäytävähän on tietysti tärkeämpi kuin uusi läpilulkutie ja liikenteen kasvu 10-20-kertaiseksi. Päätös kokonaisuudessaan löytyy yltä.
    Toki yritämme valittaa asiasta Korkeimpaan hallinto-oikeuteen (KHO).

    VastaaPoista
  56. Voi olla, että joku on muuttanut Ristihaantielle siinä uskossa, että se pysyy päättyvänä tienä. Ehkä asunnoistakin on pyydetty ylihintaa "päättyvän kadun varressa", ja kenties joku tuntee nyt olonsa huijatuksi.

    Itse otimme selvää jo kuusi vuotta sitten ennen alueelle muuttoa, että kaava ja katusuunnitelma ovat olemassa, niin ettei tämä tullut mitenkään yllätyksenä. Jo silloin kun koulua rakennettiin, oli tiedossa, että katu tulee jatkumaan sitä mukaa kun rakentaminen alueella etenee.

    Jos ei töyssyjä voi tehdä, on varmasti muitakin keinoja hidastaa autojen menoa. Nykyiselläänkin kadun varressa on sen verran (väärin) pysäköityjä autoja, että autot pääsevät ajamaan vain yhtä kaistaa kerrallaan.

    VastaaPoista
  57. Ristihaantiellä asuvana mielestäni läpikulkutie autoille ei omalta osaltani paranna mitenkään asioitani. Pääsen asfalttitietä juna-asemalle ja kauppoihin. Sorapohjasta uraa pitkin pääsen pyörällä tai kävellen Kauniaisten keskustaan. 10 v sitten tehdyt suunnitelmat eivät aina ole järkeviä. Kannattaisi jokaisen kysyä itseltään, että OIKEASTI miksi se läpikulkutie tarvitaan? Espoolla on rahasta tiukkaa, mutta sitten löytyykin rahaa hankkeeseen, johon ei ole mitään pakonomaista tarvetta - kaikki ovat pärjänneet hyvin Yhtiöntiellä, Ersintiellä, Borgintiellä, Kirkkotiellä, Ristihaantiellä ja Ullanmäentiellä tähän saakka. Tässä voidaan päätyä samaan kuin Turussakin, että väkisin vedettiin koulun viereen läpikulkutie (töyssyjä ja kaventeita oli) ja sitten joku aamukiireinen valopää ajoi lapsen yli koulun kohdalla. Sielläkään ei ollut mitään tarvetta läpikulkutiehen. Rakentaisivat mielummin junaradan kuntoon ja turunväylälle yksi kaista lisää, niin tulisi konkreettisia hyötyjä kauniaislaisille ja ymmerstalaisille.

    VastaaPoista
  58. Kaupunkirataa ja Turunväylää ei kannata tähän sotkea, ne ovat lähtökohtaisesti valtion hankkeita ja etenevät sillä aikataululla kuin etenevät. Ja valopäitä riittää liikenteessä valitettavasti aina, olipa läpikulkua tai ei.

    Mutta uusi tontti Ristihaantie 14 tarvitsee tietenkin kulkuyhteydet. Se jää liikenteellisesti todella erikoiseen mottiin, jos kaavaa ei jostain syystä tehdäkään valmiiksi.

    Eri asia tietysti jos tontti ei menekään kaupaksi eikä rakentamista aloiteta, silloin voidaan pärjätä nykyisilläkin kaduilla. Vaikkakin mielestäni kevyen liikenteen yhteydet Ristihaantien päästä Ersintielle/Borgintielle olisi syytä laittaa pikaisesti kuntoon joka tapauksessa.

    VastaaPoista
  59. Ei Ristihaantie 14 läpikulkutietä tarvitse. Osoitteensa mukaisesti Ristihaantien päähän Espoo rakentaa 50 m:ä asfalttia, jolloin ollaan tontilla. Rakennuttaja rakentaa tontin sisälle kulku-urat.

    Tontti menee ennemmin tai myöhemmin kaupaksi.
    Minäkin kannatan kevyen liikenteen yhteyttä. Se liikennehän alueella on jo.

    On valitettavaa, että 10 v aikana yhteyttä ei rakennettu radanvartta pitkin Ullanmäentieltä suoraan kauppakeskukseen kulkematta Ersintien, Kirkkotien jne kautta. Sivukadut olisivat jääneet sivukaduiksi. Tällöin Kauniaisen olisi pitänyt rakentaa paljon enemmän (maksaa rahaa, joten kannatti tehdä skeittirata esteeksi), kun nyt se on rakentamassa vain Ersintielle jalkakäytävää tms.

    VastaaPoista
  60. Ristihaantie 14 menossa kaupaksi...

    Kauniaisten yhdyskuntalautakunnan kokoukseen 07.06.2011 on tulossa ehdotus, jonka mukaan "Hinnaltaan korkein ostotarjous on 1.650.000 euroa. Tarjouksen hinnaksi muodostuu tontin rakennusoikeuden määrään (250 k-m2) suhteutettuna 660 euroa/k-m2."

    Pientä tarkkuutta ja laskuopin kertaamista toivoisi kaupungin virkamiehiltä. Oikeasti tontin rakennusoikeuskin on 2 502 k-m2.

    VastaaPoista
  61. camilla sederholm08 kesäkuuta, 2011

    Samhälltekniska nämnden 7.6.2011.

    För kännedom, beslut om att sälja tomten vid Korshagsvägen till det högst erbjudande priset fattades i går den 7.6. av samhällstekniska nämnden, i enlighet med stadens budget för året. De nya tomtägarna förväntas kunna köra ut åt bägge riktningarna; Grankulla och Ymmersta. (Tomten är ju helt på Esbos sida). Den dominerande uppfattningen bland berörda politiker verkar vara den att genomfartstrafik med bil inte kommer att bli ett attraktivt alternativ för Esbobor, men detta återstår förstås att se. Grankulla satsar nu på att bygga ut trottoaren för en möjligast smal bilväg och ökad lättrafikvänlighet.
    Nämnden diskuterade också omplaneringen av det s.k. gamla bankvarteret på norra sidan av järnvägen i hörnet mellan tunnelvägens tunnel och varuboden. En fullmäktigemotion (sfp)om huruvida staden borde agera för att flytta åtminstone en del av de gamla trähusen, som enligt den nya planen nu kommer att måsta ge vika för nya hus inklusive ett parkeringshus, till något annat ställe i staden diskuterades. Föredragningen var att husen inte är värda/möjliga att flytta till stadens område och beslutet gick enligt föredragningen. Undertecknad gav sitt stöd för motionen och meddelade avvikande åsikt till beslutet. En möjlig lösning som återstår är att någon Grankullabo/privat entrepenör åtar sig att förmedla med tomtägarna (VR) om att flytta byggnaderna/byggnaden och på så sätt rädda en liten trevlig del av grankullas kulturhistoria.

    Camilla Sederholm, medlem av samhällstekniska nämnden och stadsfullmäktige.
    040-8452975

    VastaaPoista
  62. Tack Camilla för rapporteringen från mötet. Jag kan ej ännu förstå hur man kan fatta beslut på basen av vad man TROR då det finns undersökningar, (från år 2003) som visar att redan med den dåvarande bebyggnaden skulle trafiken öka mer än 10 faldigt. Med den nu planerade bebygnaden samt det nya Tennis centret kommer trafiken att öka betydligt mycket mera än vad beräknats år 2003. Tänk att det inte ens har gjorts en trafikplan? Hoppas att politikerna känner sitt ansvar då den första olyckan sker. Det är nämligen inte frågan om det sker utan enbart NÄR den sker och ansvaret är helt ert! Ser också fram emot de helt trafikstockade vägarna genom centrum. Detta kommer i sin tur att medföra att kunder från Granicenter kommer att söka sig till andra butiker t.ex. Entresse som tack vare denna nya trafikförbindelse ju ligger helt bakom hörnet. Våra (Granis) politiker är helt fenomenala på att hålla VÅR (Granis) sida. Helt sjukt......

    MVH Patrick Nysten, 050-5999 159

    VastaaPoista
  63. Camilla Sederholm08 kesäkuuta, 2011

    En liten korrigering till mitt inlägg ovan; trähusen i norra bankvarteret ägs numera av Skanska Kodit Oy(Skanska Hem Ab?. För övrigt så delar jag och flera andra politiker din oro för Korshaga- och Ersvägen. Jag ville endast förmedla lite av besluten och stämningarna från gårdagens möte.

    VastaaPoista
  64. LISÄÄ LIIKENNETTÄ YHTIÖNTIELLE
    YIT rakentaa parhaillaan viittä paritaloa Yhtiöntien ja Kirkkotien kulmaan, osoitteeseen Yhtiöntie 24. Vaikka tämä aiheuttaa lisää liikennettä sanotuille kaduille, ei tästä ole kukaan valittanut. Se onkin tiivistyvän asuinkadun normaalia kehitystä, toisin kuin uusi läpiajotie.

    VastaaPoista
  65. Juhani Timonen18 kesäkuuta, 2011

    Asuntokatujen rauhoittaminen läpiajoestoin on ihan normaalia. Ei todellakaan ole tarpeen päästä autolla jokaisen kahden pisteen välistä suorinta reittiä. Kauniaisten keskusta on suunniteltu ja mitoitettu paikallisen asutuksen käyttöön. Automarketit ovat muualla, hyvin lähellä nekin. Jo nyt ostoskeskus on sellainen autosuma, ettei sinne viitsi mennä edes jalkaisin asioimaan, mieluummin otan auton ja ajan Mankkaalle.

    VastaaPoista
  66. Timonen on ihan oikeassa. Espoosta löytyy suuri määrä asuinkatuja, joiden läpiajo on suljettu kiinteillä tolpilla. Sellainen sulku löytyy myös Espoon ja Kauniaisten rajalta. Ja Ymmerstassa Espoo on sulkenut kaikki kadut omakotialueelta Ullanmäkeen ja Ristihaantielle, vaikka heidän koulunsakin sijaitsee Ristihaantiellä.

    VastaaPoista
  67. Ristihaantie 14 myyty

    Kaupunginhallitus teki kokouksessaan 15.06.11 päätöksen myydä tontti tuntemattomalle ostajalle hintaan 1,650,000 EUR. Pöytäkirjan mukaan kauppa tehdään "tavanomaisin kauppaehdoin". Tämän tulkitsen tarkoittavan sitä, että mitään vaatimusta kadun avaamisesta Graniin päin ei kauppakirjaan sisältyisi.

    VastaaPoista
  68. Hiekkatietä Kauniaisiin
    Uusimpien huhujen mukaan Espoo rakentaisi Ristihaantien jatkeen ja Ersintien alun ensi vuonna hiekkatieksi. Asfaltti tulisi sitten joskus tulevaisuudessa.

    VastaaPoista
  69. Jos Espoo rakentaa Ristihaantien jatkeen, vaikkapa vain hiekkatienä, niin silloin pitää toteuttaa myös Borgintie avaaminen Ristihaantielle. Käytännössä tämä tarkoittaa koko Borgintien rakentamista, vaikka vain kevyelle liikenteelle. Eikö tästä pitäisi tehdä vaatimus Espoolle?
    Kun osa Borgintiestä sijaitsee Kauniaisissa, niin myös Kauniaisten pitää hoitaa oma osuutensa.

    VastaaPoista
  70. Våra stadspolitiker här i Grani tog ett mycket kort och ytligt initiativ här på bloggen. Mycket sagt men inget menat när man söker klara svar!

    VastaaPoista
  71. Viimeisessä KaunisGranissa ollut Yhdyskuntalautakunnan jäsenen Patrick Enckellin hyökkäys toista yleisönosastokirjoittajaa vastaan oli todella ala-arvoinen. Kuvastaakohan tämä kirjoitus yleisemminkin päätöksentekijöidemme asennetta tavallisiin asukkaisiin?

    VastaaPoista
  72. Onko tietoa milloin Espoo rakentaa oman pätkänsä loppuun ja yhteys Kauniaisiin avautuu? Olkoon syheröinen ja ansoitettu, pääasia, että Ristihaantieltä on järkevä asfaltoitu reitti Kauniaisten keskustaan. Läpimenoa tuskin on järkevä kenenkään laajamittaisesti harrastaa, mutta Kauniaisten "palveluiden" hyödyntäminen olisi tarvittaessa paljon nykyistä helpompaa. Kuin myös päinvastoin urheilukeskukseen.

    VastaaPoista
  73. Tämän vuoden rakentamisohjelmassa tuo edelleen näyttää olevan:
    http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;10526;38267;38299;118624
    Sen tarkempaa tietoa ei minulla ole aikataulusta.

    VastaaPoista
  74. olen asunut Bredantiellä ja voin sanoa, että jatkuva läpiajoliikenne ärsytti. Lisäksi on ekologisestikin tarkoituksenmukaisempaa, jos ajokilometrejä voidaan lyhentää ja lisätä vaikka pyörällä liikkumista kun "umpikuja" avataan.

    VastaaPoista
  75. GraniCenter kuihtuu
    Tämän päivän KaiunisGranissa oli havahduttavia kirjoituksia GraniCenteristä. Kohtuuttomien vuokrien ja moninaisten tiloihin, pysäköintiin ja ympäristöön liittyvien ongelmien vuoksi liikkeet kaikkoavat. Ei ole vaikea ennustaa, ketkä lähtevät seuraavaksi.
    Ersintien avaaminen Ymmerstaan ja Espoon Keskuksen moniin kauppoihin ja palveluihin vielä kiihdyttää tätä surkeaa kehitystä.

    VastaaPoista
  76. Todella hyvä, että KaunisGrani otti esille tärkeän asian. Uudesta uljaasta keskustasta ei tule valmista millään, vuosikaudet jatkuneelle hermoja koettelevalle rakennusmyllerrykselle ei ole vieläkään loppua näköpiirissä. Kun tuohon vielä yhdistetään järjetön vuokrataso, niin yrittäjät suorastaan pakotetaan muualle yksi toisensa jälkeen ja kaupallisten palvelujen kurjistumiskierre on valmis.

    Onneksi on kohta Ersintie jota pitkin pääsee Espoon palveluihin sujuvasti. Kuten Teresa de Rita-Cavlek sen ilmaisi, Ersintien avaaminen helpottaa tuloa [urheilupuistoon] vielä entisestään. Espoolaisethan eivät pian taida juurikaan Kauniaisten liikkeisiin ajella, kun ei niitä kohta ole olemassakaan..

    VastaaPoista
  77. Toivottavasti tuo keskeneräinen kadunpätkä saadaan pian valmiiksi. Autojen mahdollinen kasvava läpiajo hieman mietityttää, mutta lapsille kyseinen kulkuyhteys on kullanarvoinen.

    Tässäkin asiassa yksilön etu on laitettu yhteisön edun edelle. Onneksi kuitenkin demokratiassa päätökset tehdään yhteisen edun nimissä.

    VastaaPoista
  78. MITÄ KAUPPAKESKUS GRANI TARJOAA?
    Viittaan viimeaikaiseen kirjoitteluun. Mitä kauppakeskus sitten oikeasti tarjoaa? Seuraavassa ajantasainen lista:

    1 ruokakauppa
    1 alko
    1 ravintola
    1 posti
    1 r-kioski
    1 videovuokraamo
    1 pesula
    1 silmälasiliike
    1 kello/kultaliike
    1 valokuvaliike
    1 kauneushoitola
    1 liikuntastudio
    1 fysioterapeutti
    1 lääkäripiste
    1 autokoulu
    1 dataliike
    2 pikaruokalaa
    2 kukkakauppaa
    2 kampaamoa
    2 kiinteistönvälittäjää
    3 tilpehöörikauppaa
    4 pankkia (ml Sampon kioski)
    5 tyhjää tilaa

    Yhteensä 31 liikettä. Ei paha, mutta varsin vaatimatonta verrattuna Espoon keskuksen tarjontaan, mikä tulee suorastaan tyrkylle, jos läpikulkutie Ersintien kautta avataan.
    Toki monikin Ullanmäessä asuva töistä palatessaan poikkeaisi Granin ruokakauppaan ja varsinkin alkoon, jos vielä autolle löytyisi parkkipaikka.

    VastaaPoista
  79. Espoon teknisestä keskuksesta tiedustelin kadunrakennuksen aikataulua, kun monenlaista huhua on asiasta liikkeellä. Tämän hetken suunnitelmien mukaan myllerrys alkaa kolmen kuukauden päästä, eli rakennustyöt päästään aloittamaan tuossa marras-joulukuun vaihteessa.

    VastaaPoista
  80. ERSINTIELLE 1 200 AJON/VRK!
    A-Insinöörien korjatun liikenne-ennusteen mukaan uusi läpikulkutie tuo Ersintielle 1 200 ajon/vrk. Se on yli 10 kertaa enemmän kuin nyt, kuten tällä sivustolla olemme koko ajan sanoneet.
    A-Insinöörien korjattu raportti (16 sivua) löytyy näiltä sivuilta Kuntalaisaloitteen alta.

    VastaaPoista
  81. Eräs kirjoitti anonyymisti 16.08.2011 seuraavasti:
    "Toivottavasti tuo keskeneräinen kadunpätkä saadaan pian valmiiksi. Autojen mahdollinen kasvava läpiajo hieman mietityttää, mutta lapsille kyseinen kulkuyhteys on kullanarvoinen."

    Lapset eivät tarvitse asfaltoitua ajoväylää. Hyvin hoidettu ja riittävän leveä kevyenliikenteen väylä sopii heille parhaiten.

    VastaaPoista
  82. Pariin otteeseen on rakennusmiehiä käynyt viime vuoden puolella ja mainoskin uusista rakennuksia tuli Ristihaantien päähän marras-joulukuussa, mutta nyt on ollut hyvin hiljaista.

    Erittäin hyvä vaihtoehto useimmille olisi jatkaa kevyen liikenteen väylänä, mutta tämä ei taida olla valitettavasti missään edes vaihtoehtona

    VastaaPoista
  83. Kiitos näistä kirjoituksista! Näitä lukiessa tulee väistämättä vaikutelma, että me Espoolaiset emme ole tervetulleita Kauniaisiin. Ikäänkuin olisi parempi, että Espoolaiset ajelisivat vain omia teitään. Toivottavasti, ne Kaunialaiset jotka ovat tätä mieltä muistavat pysyä siellä omissa oloissaan ja olla tulematta kuluttamaan meidän Ylpeiden Espoolaisten teitä.

    VastaaPoista
  84. Summasummarum: Pääsääntöisesti he (=99 %), jotka asuvat Ristihaantiellä, Ersintiellä, Kirkkotiellä ja Yhtiötiellä, EIVÄT HALUA autoille läpikulkua. Ihmetyttää oikein, että kuka tätä hommaa yrittää viedä väkisin läpi????

    VastaaPoista
  85. onko tie tulossa vai ei ? Nyt jo maaliskuu joten taitaa meñna ainakin syksyyn vai onko jolloin faktoja asiasta?

    VastaaPoista
  86. Tie rakennetaan tämän kevään aikana (Espoon kaupungilta saatua tietoa). Ja viime päivinä on alkanut jotain tapahtuakin ja työkoneita ja autoja jo ilmaantunut paikalle.

    VastaaPoista
  87. Kaivuri ja työmiehet ovat korjanneet rikkoontunutta vesi/viemäriputkea. He eivät siis ole tekemässä tietä.

    VastaaPoista
  88. Miksi Suomeesa ei voitasi rankentaa kaikki ajo tiet & rakenukst maan alle silloin saatasi kerättyä ylimääräiset saasteet pois luontoa pilaamasta.
    Sain yksinkertaisen vastauksen vuosia sitten kysymykseeni money money money :(
    Mutta FAKTA onse että ryöstämme äiti luonosta kaikki pois pikku hiljaa MUTA mitä anamme takaisin X(

    VastaaPoista
  89. Minä asun Ristihaantien loppupäässä ja olen ehdottomasti rakennettavan tien kannalla. En ole myöskään kuullut kenenkään taloyhtiössämme valittavan tien rakentamisesta, joten luulisin, että tuo 99 % vastustajia ei pidä paikkaansa.

    On hienoa, että paljon Kauniaisten palveluja käyttävänä meidän ei enää tarvitse kiertää monen kilometrin lenkkiä Bredantietä pitkin Kauniaisten keskustaan. Luulen, että myös Bredantiellä asuvat arvostavat sitä, että liikenne jakaantuu useammalle väylälle. Sitä paitsi monet tulevat käyttämään entistä enemmän pyörää ja apostolinkyytiä, kun matka ei jatkossa ole enää niin pitkä, että on pakko turvautua aina autoon.

    Luulisin, että myös useat Granin palloiluhallia käyttävät kauniaislaiset tykkääväät siitä, että yhteys avataan. Lisäksi Kauniaisten musiikkiopistoa käyvän lapsen kannalta on hienoa, että pyöräilymatka lyhenee.

    VastaaPoista
  90. Seuraava vaihe on loogisesti Ersintien jatke suorana ajoväylänä Kauniastentielle saakka jolloin ajonopeudetkin voitaisiin korottaa nykyisestä 40 Km/t rajoituksesta, kun ei siellä ole poikkikatuja. Koivujakin on sen pätkän varrella aivan liikaa, aiheuttavat turhaa syyssivousta.

    Ehkä olisi mahdollista johtaa tie tunnelin kautta uuden kauppakeskuksen alle suoraan paikoitustilaan. Olisi kuin länsiväylän pääte Stockmannin parkkihalliin.

    VastaaPoista
  91. Varmaankin oikaisu tavalla tai toisella tullaan tekemään Thurmanin puiston läpi. Tuskin kuitenkaan Grani Centerin alle <= kauppakeskuksen vähäisetkin parkkipaikat ovat maan pinnalla, eikä siellä ole paljon kauppojakaan.

    VastaaPoista
  92. Minä asun Ristihaantien loppupäässä ja vastustan tuon läpikulkutien rakentamista. Kevyen liikenteen väylä riittäisi. Jos autolla on pakko mennä, niin siihen löytyy jo valmiita väyliä. Tietysti on kivaa Bredantien upporikkaiden kannalta se, että heidän ohitse kulkee vähemmän autoja. Saas nähdä miten auraushommat sujuvat ensi talvena ja samoin liikenne Ristihaantiellä, kun autoja menee aamulla kahteen suuntaan aikaisempiin aikoihin poiketen. Espoo ja Kauniainen varmaan pitävät erityishuolta siitä, että koulumatka on turvallinen ja autot ajavat nopeusrajoitusten mukaan...

    VastaaPoista
  93. RAKENNUSTYÖT ALKAVAT
    Tänään pidettiin Granin Ersintiellä alkukatselmus. Siinä kävi ilmi mm seuraavia asioita:
    * Työt alkavat jo tällä viikolla. Valmista pitäisi olla syyskuussa.
    * Työhön sisältyvät mm Ristihaantien jatko (leveys 6.0+3.0+2.5m), Espoon Ersintie (5.0+3.0m) ja Granin Ersintie (4.35+2.5m).
    * Urakoitsija on Maanrakennus Katupojat Oy, joka tekee kaikki rakennustyöt.
    * Uusimpien suunnitelmien mukaan uudelle läpikulkutielle tulisi kaksi hidastepumpsia Espoon puolelle, Granin puolelle ei yhtään.
    * Granissa asiaa hoitaa Sune JÄRVINEN, kuntatekn.päällikkö (050 382 8756).

    VastaaPoista
  94. SITTENKIN HIDASTEPUMPSI ERSINTIELLE
    Kun uusi läpiajotie nyt rakentuu, niin Ersintien liikenne kasvaa 10-kertaiseksi. Vastaava lisäys tulee myös Yhtiöntielle ja Kirkkotielle.
    Tämän blogisiten tekijät ovat huolissaan uuden läpiajotien turvallisuudesta. Toimimalla sekä "virallisten että epävirallisten" kanavien kautta, olemme nyt saaneet lupauksen siitä, että myös Ersintielle tulee hidaste.
    Kauniaisissa hankettä vetää projekti-insinööri Lennart LÅNGSTRÖM (050 5446427).

    VastaaPoista
  95. TURVAA SUOJATIELLE
    Vielä olemme vaatineet turvallisempaa suojatietä Yhtiöntien-Ersintien kulmaan: Suojatie/pyörätie pitää rakentaa ja merkitä selkeästi ja huolella niin, että Yhtiöntien mäkeä jalkakäytävää pyörällä alas laskevat koululaiset (<12a) otetaan huomioon. Lisäksi istutussaarekkeet tulisi parantaa esim korkeahkolla reunakivellä (punainen graniitti) tms siten, että niiden läpiajo (>12a) pyörillä ei olisi enää mahdollista.

    VastaaPoista
  96. Ristihaantiellä asuvana on erinomaista, että Kauniaisten palvelut ovat nyt pyörämatkan päässä. Autolla ei moista matkaa tulisi mieleenikään tehdä. Huono asia on tietysti se, että liikenne tulee varmasti lisääntymään ja häiriöajaminen samoin. Viimeksi viikko sitten pari nuorukaista ajoi n. 100km/h Ristihaantietä kaahaten erään talon pihaan. Toivottavasti Espoon keskuksen kaaharit pysyvät jatkossa poissa tältä tieosuudelta.

    VastaaPoista

Kirjoita tähän mielipiteesi: